BE Hv E 05
BE Fd B 42
Nieuws 20-02-2020

Collectie Knollevretersgat digitaal

De collectie 'Knollevretersgat' is digitaal! Voorafgaand aan het carnavalsfeest in Berkel-Enschot, waar het dit jaar groot feest is, zijn er bijna honderd objecten online gezet in de collectie die Stadsmuseum Tilburg beheert.

Groot feest in Knollevretersgat want de Stichting Openbaar Karnaval bestaat maar liefst 4 x 11 jaar = 44 jaar! Het begon in 1976 met de oprichting van deze stichting, die alles wat met carnaval te maken heeft, organiseert voor alle inwoners van Berkel-Enschot. Vanaf het begin zijn er emblemen gemaakt, hangers, speldjes, insignes en herinneringen aan de diverse festiviteiten.

Wie door de collectie bladert, ziet spreuken als: 'Saome in de wòlleke', 'Akmarwieswèkwo', of 'Unne knòl is gin bietje'. Het jaarlijkse 'tonpraote' wordt geïllustreerd door diverse objecten. Zo is er een liggende houten ton of een kruik 'Scharretje' met een foto van de tonpraoter. Er zijn carnavalsvlaggen, boa's, slaals en hoodies in de kleuren geel en blauw. Berkel-Enschot onderscheidt zich met een eigen beeldtaal.

44 jaor. Goed vur mekaor!

- Carnavalsmotto 2020

Want hoewel Berkel-Enschot sinds 1997 tot de gemeente Tilburg behoort, viert het dorp een eigen carnaval, met een eigen SOK en eigen kleuren. Ook de naam Knollevretersgat maakt duidelijk dat het om een andere leefgemeenschap gaat dan die van de nabijgelegen Kruikenzeikers. De knolletjes werden geteeld voor het vee, verwijzend naar de tijd dat veel inwoners van Berkel-Enschot en Heukelom een agrarisch bestaan leidden.

De collectie carnavalsobjecten is bijeengebracht door verschillende inwoners van Berkel-Enschot: Rinus van der Loo, Harrie van Esch en Mart Koenen. Ook uit de nalatenschappen van Cees Robben en Toon de Brouwer zijn objecten opgenomen. De voorwerpen zijn ontsloten via de website van Stadsmuseum Tilburg en daarmee ook in Brabants Erfgoed. Het openbaar carnaval in Berkel-Enschot is dan pas 44 jaar, maar behoort al tot het erfgoed van het zuiden van Nederland.