Sfeer 1 Foto Jan Stads
Jan van Iersel en zijn familie
IMG 20210603 WA0002
IMG 20210603 WA0001
Nieuws 15-12-2022

In Memoriam. VOLT-man Jan van Iersel overleden

Jan van Iersel (1936-2022) is overleden. Als vrijwilliger zette hij zich jarenlang in voor Stadsmuseum Tilburg en Regionaal Archief Tilburg om het erfgoed van de VOLT-fabriek te borgen. In juni 2021 moest Jan zijn werkzaamheden stoppen vanwege gezondheidsredenen.

Dankbaar dat een vrijwilliger zich zo lang heeft ingezet om de collectie te bewaren en toegankelijk te maken.

- Gert-Jan de Graaf, directeur van Regionaal Archief Tilburg en Stadsmuseum Tilburg.

Zeventig jaar VOLT en heel veel vrijwilligerswerk, dat is de verdienste van Tilburger Jan van Iersel die woensdag 2 juni 2021 afscheid nam bij Regionaal Archief Tilburg en Stadsmuseum Tilburg. Jan werkte van jongs af aan bij de VOLT, doorliep vele opleidingen, ging vaak naar het buitenland op zakenreis en zette zich in voor het behoud van de VOLT-collectie. Voor Regionaal Archief Tilburg beschreef hij meer dan 1.400 foto's die nu in de beeldbank te vinden zijn. Voor Stadsmuseum Tilburg verzamelde hij een deelcollectie van 750 voorwerpen, digitaal gepresenteerd in de collectie en ondergebracht in het depot aan de Goirkestraat.

Samen met anderen, zoals W.J. Hoogenboezem en J.R.O. Trommelen zette Jan van Iersel zich in voor het behoud van het industriële erfgoed van de VOLT. Deze fabriek begon in 1909 met de productie van gloeilampen. In 1950 begon Jan er zijn loopbaan op de afdeling 'Spoelen-Wikkelen'. 'Hoogstens zes weken' zou hij er werken, omdat hij al die buizen, pijpen en leidingen weinig opwekkend en indrukwekkend vond. Maar die zes weken werden zeventig jaar. Nadat Jan in de jaren tachtig met pensioen ging, zette hij zijn werk voort bij het destijds geheten Gemeentearchief Tilburg. Toen Stadsmuseum Tilburg in 2004 werd opgericht ging de collectie voorwerpen over naar het museum dat geen presentatieruimte had, noch een depot. Vooralsnog diende de zolder van Regionaal Archief Tilburg als de opslagplaats van voorwerpen en als werkplaats voor Jan.

Het streven om het cultureel en industrieel erfgoed van VOLT voor de stad Tilburg te behouden ...

- Jan van Iersel, in de publicatie VOLT Tilburg. Tussen gloeilamp en hoogspanningstrafo 1909-1999 (Tilburg 1999).

Op de zolder bewaarde Jan de 750 grote en kleinere objecten in grote verhuisdozen. Elk object kreeg een uniek nummer met daarachter het nummer van de doos. Toen Stadsmuseum Tilburg in 2017 tijdens een Museumweekend 220 VOLT-voorwerpen door Jan liet uitstallen, bleek zijn goed georganiseerde registratie van de objecten. Jan wist alles te benoemen en te categoriseren. Sinds 2021 is de zolder van het archief opgeschoond en is de collectie volledig overgebracht naar het nieuwe depot aan de Goirkestraat. De collectie voorwerpen is uit de bruine kartonnen verhuisdozen gehaald en verpakt in zuurvrije blauwe museumdozen. Losse objecten sieren de stellingkast. Een stijfheidsmeetapparaat, foliecondensator, radioantennetrimmer, lineariteitsregelaar, lijntrafo en deflectieunit, het is maar goed dat Jan alles heeft vastgelegd in een indrukwekkende inventaris. 'In het kader van ... om het cultureel en industrieel erfgoed van VOLT voor de stad Tilburg te behouden,' Jan heeft zijn missie volbracht na zeventig jaar VOLT en heel veel vrijwilligerswerk.

Foto's 2021 Jojanneke van Zandwijk

Foto's 1999 Pix4Profs/ Jan Stads