20170309 interview Petra Robben voor NOS 2
Nieuws 09-03-2017

Koningsdag 2017 - Stadsmuseum was veel in het nieuws

Het zijn de legendarische woorden van Koning Willem II in Tilburg: 'Hier adem ik vrij, en voel ik mij gelukkig'. Hij voelde zich op zijn gemak bij de gemoedelijkheid van de Brabanders. Geen protocollen, geen etiquette, maar gezelligheid en vriendschap met o.a. pastoor Joannes Zwijsen. De kroonprins en later de koning verbleef regelmatig in Tilburg vanaf ca. 1830 tot aan zijn dood in 1849.

Voorafgaand aan de persconferentie Koningsdag Tilburg 2017, werd Petra Robben, projectleider bij Stadsmuseum Tilburg, geïnterviewd door Kysia Hekster van het NOS-journaal. Als decor diende het voormalige paleis van de koning waarvoor hij zelf in 1947 de eerste steen legde. Toen het paleis gereed was in 1849, stierf de koning daags van tevoren. Hij heeft er dus niet in gewoond. De stad Tilburg heeft een aantal herinneringsplekken, zoals de gedenknaald, het standbeeld op de Heuvel, de plaquette bij zijn sterfplek. Uiteraard zijn er straatnamen die verwijzen naar de koning én er is uiteraard de voetbalclub Willem II.

Stadsmuseum Tilburg was veel in het nieuws voorafgaand en tijdens Koningsdag 2017:

Kijk het NOS-journaal van 9 maart 2017, om 17.15 uur terug (minuut 21:25)

Luister hier het radio-item terug (9 maart in Nieuws & Co van de NOS)

Reportage van Omroep Brabant van 10 april 2017

Reportage van Jeugdjournaal van 10 april (eerste item)

Fotoverslag van 10 april 2017 op basisschool De Wegwijzer

Hier adem ik vrij, en voel ik mij gelukkig

- Koning Willem II