Banner Tijd voor Torens
Nieuws 13-06-2023

Nieuw educatief programma: Tijd voor Torens voor groep 4

Stadsmuseum Tilburg biedt basisscholen in Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout en Biezenmortel een doorlopende leerlijn erfgoededucatie. Nieuw in het aanbod is het educatieve schoolprogramma Tijd voor Torens dat speciaal ontwikkeld is voor leerlingen uit groep 4.

Met het schoolprogramma leren de leerlingen over herkenningspunten in de eigen buurt (Tilburg en omliggende dorpen) en over verschillende tijdsperiodes en functies van torens in verleden, heden en toekomst. Basisscholen uit de gemeente Tilburg kunnen kosteloos deelnemen aan dit programma, dat bestaat uit een educatief boekje met stickers, een voorleesverhaal over een prinses en het lied Een torentje geboren. Het is mogelijk facultatief de workshop Torens te boeken bij onze samenwerkingspartner Vincents Tekenlokaal. Hier zijn wel kosten aan verbonden,

De gemeente Tilburg heeft een verscheidenheid aan cultureel erfgoed. Naast monumenten uit verschillende periodes heeft de gemeente kerken en moskeeën, het Paleis, industriële fabrieken maar ook torens. Torens vallen op. Ze maken een onderdeel uit van een gebouw, zijn onderling divers en hebben verschillende functies. Hoe is de geschiedenis van een toren verlopen, hoe zien ze er nu uit en hoe was dat vroeger? Waarom staat een toren op die plek?

Bij het doorlopen van het boekje maken de kinderen kennis met Koning Willem II, die het Paleis (met vier korte torens) liet bouwen. Maar ze leren ook over de functie van een watertoren, een woontoren, een minaret en een uitkijktoren. Kerktorens: vroeger hadden ze een functie, maar de kerken liepen leeg en nu wordt erin gewoond (Theresia) of is er een wijkcentrum (De Poorten). Leerlingen gaan met de opdrachten in het boekje aan de slag. Ze worden uitgedaagd om zelf torens te tekenen en denken na over bijvoorbeeld dieren die in torens wonen.

De teksten in het boekje zijn van Erik van Os en Elle van Lieshout. Het grafisch ontwerp is gedaan door Ontwerphaven (Suzanne Hertogs), de opmaak door Studio Zeedauw (Rozemarijn Oudejans). Illustraties zijn van Jeroen de Leijer. Het lied Een torentje geboren is van de hand van Frans van der Meer (met Erik van Os in de backing-vocals). Adviseur vanuit het basisonderwijs is Joyce Keunen, leerkracht van basisschool De Bloemaert.

Stadsmuseum Tilburg breidt hiermee de serie erfgoedboekjes verder uit: er was al programmering voor groep 5 (over industrialisering van de gemeente Tilburg), groep 6 (over Tilburgerschap) en voor groep 7 en 8 (over de Tweede Wereldoorlog en bevrijding). Leren over lokale geschiedenis en aansluiting bij de belevingswereld van de leerlingen zijn belangrijke pijlers in het aanbod.

Basisscholen die interesse hebben in het programma kunnen mailen naar Sandra van Dam.
Lees meer over onze doorlopende leerlijn erfgoededucatie.