Jeroen de Leijer bij de kaart in het Tijd Lab 2
Detail van kaart Jeroen de Leijer in het Tijd Lab
Nieuws 20-06-2024

Stadsmuseum Tilburg zet de activiteiten op de kaart

Stadsmuseum Tilburg kun je gerust een vreemde eend in de bijt noemen. Het is een museum mét een stadscollectie en zónder een gebouw, dat verspreid over de gemeente Tilburg hedendaagse erfgoedprogramma’s organiseert. Om deze programma’s inzichtelijk te maken, is vanaf half juni 2024 in het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) een gigantische kaart te bekijken. Daarop staan de activiteiten die het stadsmuseum uitvoert in Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout en Biezenmortel. Iedereen is uitgenodigd om deze kaart te komen bewonderen.

Stadsmuseum Tilburg werkt voor deze kaart samen met twee Tilburgse makers. Tekenaar Jeroen de Leijer ontwierp de kaart, die hij gebaseerd heeft op de gele stadsplattegronden die vroeger uitgegeven werden. In de randen van die kaarten vond je vaak reclame. Zo ook op deze kaart van Jeroen. En kijk je goed, dan zie je op allerlei plekken icoontjes met herkenningspunten. Het is echt een ontdekking om al die punten te vinden. Zoals we het kennen van Jeroen zijn veel elementen toegevoegd met een knipoog.

Vormgeefster Annette Paulsen gaat op deze kaart aan de slag met de verslaglegging van de programma’s van Stadsmuseum Tilburg. Je kunt de kaart zien als een groeikaart, waarop de erfgoedverhalen gepresenteerd worden. Hoe meer projecten het museum realiseert, hoe meer elementen Annette gaat toevoegen. Elke keer dat je het TijdLab bezoekt, kan er dus weer iets toegevoegd zijn.

Op deze manier laat Stadsmuseum Tilburg zien in welke wijken het aan de slag is (geweest). De kaart van Jeroen is als een onderlegger, waar Annette in opdracht van het museum steeds lagen aan toevoegt.

Op dit moment (juni 2024) is de kaart van Jeroen de Leijer te zien met als extra laag twee straatnaamwandelingen: die van in Armhoef en die in de Zeeheldenbuurt. Binnenkort volgt de Afrikanerbuurt/Transvaal. Zo worden de eerste projecten zichtbaar gemaakt. Kom dus vooral regelmatig kijken! Je vindt het TijdLab op de eerste verdieping van de Bibliotheek LocHal.