Voorkaft
Nieuws 10-04-2017

Stickerboek Koningsdag 2017

Op 10 april 2017 lanceerde Stadsmuseum Tilburg een stickerboek voor de jeugd van Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout. Aanleiding is het bezoek van de Koninklijke familie aan Tilburg tijdens Koningsdag. Alle 10.000 basisschoolleerlingen (groep 5 t/m 8) van de gemeente Tilburg ontvangen dit doe- en kijkboek en kunnen de twintig gratis stickers verzamelen via verschillende uitgiftepunten in de stad. Onder de stickers bevinden zich drie Gouden Stickers en elf Zilveren Stickers waarmee mooie prijzen zijn te winnen voor de schoolklas van de vinder.

Hoofdfiguren in het stickerboek zijn de drie prinsessen Amalia, Alexia en Ariane. Zij trekken door Tilburg en leren zo de stad kennen waar hun voorvader Koning Willem II zo dol op was. Ze komen langs het Paleis-Raadhuis en langs de sterfplek van Koning Willem II. Ze verkopen ‘ouwe meuk’ in het Wilhelminapark en zien de Delftsblauwe toiletpot voor koningin Wilhelmina. Zo ontdekken ze hun Tilburgse ‘roots’, de wortels van Oranje. De kinderen van Tilburg ontdekken ze mee, samen met de prinsessen!

Burgemeester Noordanus schreef het voorwoord. De overige teksten zijn van Frank van Pamelen en Nick J. Swarth. De (soms hilarische) tekeningen zijn van Jeroen de Leijer en Studio Ontwerphaven verzorgde de prachtige vormgeving. Het is een kleurrijk, vrolijk boek geworden waaraan zowel de jeugd als volwassenen plezier gaan beleven. De grootste uitdaging is echter om alle stickers compleet te krijgen. Op vele plekken in de stad zijn de twintig stickers bij elkaar te verzamelen. In de laatste dagen voor Koningsdag zijn er vier ruilbeurzen om van dubbelen af te komen.

Het stickerboek is vooral bedoeld voor leerlingen van de bovenbouw van het basisonderwijs. De leerlingen ontvangen maandag 10 april op school een exemplaar en krijgen meteen een eerste setje stickers. Daarna gaan de leerlingen zelf op pad voor de overige plakplaatjes. Steeds wordt een kleine ‘tegenprestatie’ gevraagd. De bibliotheken geven de stickers bijvoorbeeld bij het lenen van een boek. De leerlingen die de Zilveren Stickers vinden krijgen leuke prijzen met de hele klas. De vinders van de Gouden Stickers krijgen iets heel speciaals: met de hele klas een mooie plek langs de Koningsroute op 27 april!

Het verhaal in het stickerboek gaat niet alleen over de geschiedenis van de stad, maar kijkt ook vooruit. Koning Willem Alexander viert nu zijn 50e verjaardag in onze stad, maar wie weet doet prinses Amalia dat ook wel als zíj 50 wordt. Zien we haar terug op Koninginnedag in 2053?

Kijk voor meer informatie op www.stickerboekkoningsdag.nl voor de locaties om stickers op te halen).

Sponsors en fondsen: Het Boekenschop, Cinecitta Films en meer, Tivolifonds, Gemeente Tilburg Erfgoedsubsidie, Albert Heijn, City Marketing, Stichting Jacques de Leeuw.

Samenwerkingspartners: De Bibliotheek Midden-Brabant, CountourdeTwern, Onderwijscoöperatie T-Primair, gemeente-Tilburg, Ontdekstation, Quiet Community, Voetbalclub Willem II, Regionaal Archief Tilburg.