Knipsel3
Nieuws 07-12-2016

Taak volbracht: meer dan een jaar onderzoek naar twee eeuwen Tilburgse Textielfabrieken

Na een jaar hard werken ronden begin december 2016 ruim twintig vrijwilligers van stadsmuseum Tilburg en Regionaal Archief Tilburg het onderzoek af naar twee eeuwen Tilburgse textielfabrieken. Ze maakten een inventarisatie van bedrijfsgegevens en zochten naar data over de fabrikanten en hun families. De onderzoeksresultaten zijn in de Wiki Midden Brabant geplaatst en nu voor iedereen beschikbaar. Ruim twintig deelnemers zaten een jaar lang bijna wekelijks, dan wel dagelijks in het archief. Voor sommigen betekende dit een ontwikkeling tot semiprofessionele onderzoeker.

Twaalf onderzoekers en negen ‘Wikimannen en – vrouwen’ haalden de eindstreep van het project. Zij startten eind 2015 in het project ‘Twee eeuwen Tilburgse textielfabrieken’, waarvan sommigen zonder ook maar enige ervaring met archiefonderzoek. De deelnemers kregen inzicht in archiefbronnen, leerden vaardigheden in het doorzoeken en doorgronden van gevonden materiaal. In een jaar ontpopten velen van hen zich tot doorgewinterde archiefonderzoekers met uitgebreide kennis van textielindustrie. De onderzoekers leerden gegevens te verifiëren, als een detective door te zoeken en alle puzzelstukken van een geschiedenis passend te krijgen.

Regionaal Archief Tilburg ziet hierin een rol voor zichzelf. Door middel van participatie van geïnteresseerden aan een onderzoeksproject, kunnen zij talenten ontwikkelen, hun kennis vergroten en nieuwe vaardigheden leren. Een win-winsituatie: nieuwe historische informatie komt beschikbaar en geïnteresseerden krijgen de mogelijkheid zich te ontplooien op nieuwe terreinen.

Het onderzoek van ‘Twee eeuwen Tilburgse textielfabrieken’ richtte zich op feiten zoals de datum van oprichting, de opheffing, de categorie waartoe de fabriek behoort en de geografische ligging. Ook de familiegegevens zijn in kaart gebracht. Het was geen eenvoudig werk, want de onderzoekers stuitten regelmatig op complexiteiten: doorstarts van fabrieken, naamsverandering, verandering van eigenaar, rechtsvorm en huisvesting. Van deze basisgegevens zoals onder andere oprichting en opheffing van fabrieken zijn infographics gemaakt waaruit binnen één oogopslag bepaalde conclusies getrokken kunnen worden.

Het onderzoek is gedaan, de gegevens zijn beschikbaar in de Tilburg Wiki. Na verificatie van de resultaten wil Regionaal Archief Tilburg deze ervaring en kennis delen met andere archieven in het land. Ook zal het archief verder onderzoek naar de Tilburgse textielgeschiedenis gaan stimuleren bij onder andere studenten. Voor de onderzoekers en de Wiki-invoerders van ‘Twee eeuwen Tilburgse textielfabrieken’ is de taak volbracht.

Fotografie Maria van der Heyden