SMT00532 B Stadsmuseum130215111 foto Jan van Oevelen
Ontwerptekening voor Noordhoekse Kerk van Egbert Dekkers
Nieuws 26-09-2023

Tekeningen Egbert Dekkers Noordhoekse kerk – bruikleen in Moergestel

Twee ontwerptekeningen voor het middenschip van de Noordhoekse kerk zijn tot half december 2023 te zien in Galerie De Verdieping in Moergestel. De tekeningen zijn in beheer van Stadsmuseum Tilburg, maar in bruikleen gegeven aan de werkgroep Erfgoed Moergestel vanwege een expositie over de priester-kunstenaar die lange tijd in hun dorp woonde.

Dekkers werd geboren in de Brabantse plaats Zeeland in 1908. Hij studeerde aan het seminarie voor priester, maar volgde evenzo een kunstopleiding. De 'priester-kunstenaar' maakte dan ook veel werk voor religieuze gebouwen, zoals kerken, kloosters en kapellen. Zijn oeuvre is tot halverwege de jaren vijftig nog enigszins ‘traditioneel’ te noemen. Daarna wordt zijn werk steeds meer abstract en kleurrijk.

Dekkers bewoonde samen met kunstenaar Jan Dijker het statige herenhuis ‘Hoogen Huizen', net buiten de bebouwde kom in Moergestel. Beide kunstenaars hadden er een atelier. Voor de Moergestelse kerk Sint Jans Onthoofding ontwierp Dekkers een glas-in-loodraam. Voor het plaatselijke klooster Nieuwenhof vervaardigde hij een aantal glas-in-loodramen en deuren van de kapel.

Niet alleen in Moergestel, maar ook in andere plaatsen in Brabant maakte Egbert Dekkers zijn werken. Zo ook in Tilburg, waar de inwoners het werk van Egbert Dekkers vooral associëren met de H. Hartkerk, ofwel de Noordhoekse kerk. Gedacht wordt dat hij de hele kerk beschilderde vanaf 1948, bij het vijftigjarig jubileum van de kerk. Echter, al in 1945 vervaardigde Dekkers twee schilderingen boven de zijgangen naast het koor. Afgebeeld werden 'Moeder van Barmhartigheid' en 'De verloren Zoon'.

In 1948 kreeg hij de opdracht het middenschip te schilderen waarvoor hij de motieven ontleende aan de ‘Offergedachte van het Oude Verbond’. De beschildering omvatte zes taferelen tegen de zijwanden met onder- en bovenvulling. Het was een enorme klus die maar liefst zes jaar duurde. In 1954 was Egbert Dekkers klaar met het middenschip. Vier jaar later, toen de kerk in 1958 haar zestigjarig jubileum vierde en pastoor L. Bijnen zijn veertig jarig priesterfeest, kreeg Dekkers een nieuwe opdracht, namelijk om de triomfboog van de kerk te beschilderen. Inmiddels had de priester-kunstenaar zich een andere stijl eigen gemaakt. Meer modern en meer kleurrijk dan de archaïsche zwart-wit tekeningen in het middenschip en boven de zijgangen naast het koor.

Toen de Noordhoekse kerk werd afgebroken in de jaren zeventig, zijn Dekkers’ schilderingen door de sloopkogel vernietigd. Wat overgebleven is zijn de foto’s in de collectie van Regionaal Archief Tilburg en de twee tekeningen in de collectie van Stadsmuseum Tilburg. Deze laatste zijn naast ander werk van Egbert Dekkers te zien in Galerie De Verdieping in Moergestel tot half december 2023.