20231108 221012
Nieuws 10-11-2023

‘De TilburgKlas heeft mijn gevoel van verbondenheid met de stad versterkt’

De vierde editie van de TilburgKlas is ten einde gekomen. Op woensdag 9 november namen vijfentwintig trotse deelnemers afscheid van deze boeiende reis door de rijke geschiedenis van de stad Tilburg.

Het programma bestond uit acht inspirerende lessen die op verschillende locaties werden gehouden. De onderwerpen varieerden van de oudste perioden (archeologie) tot de meest eigentijdse architectuur. Dankzij kundige sprekers - en fantastische medewerkingen van de locaties - leerden de deelnemers over archeologie, de Middeleeuwen, geloof, muziek, sport, industrialisatie, oorlog en architectuur.

Op de laatste avond deelden de deelnemers zelf hun kennis en interesses in drie boeiende presentaties. Zo sprak Marjan van Oeffelt over de Tilburgse Schotse Ruit, testte Margot Voogt het publiek over hun kennis over de ‘Tilburgse Taol’ en liet hen het Tilburgse Volkslied horen. Andries Berens volgde na de pauze met zijn enthousiaste verhaal over zijn wijk Broekhoven en toonde foto’s van Tilburg uit de jaren zestig.

"Geweldig, super en leerzaam. Het heeft mijn gevoel van verbondenheid met Tilburg versterkt."

- Deelnemer TilburgKlas

De avond werd afgesloten met de TilburgQuiz waarbij Dick als winnaar uit de bus kwam met vijftien goede antwoorden van in totaal zeventien vragen. De deelnemers kregen tot slot hun welverdiende certificaat en een boekengeschenk mee naar huis.

De TilburgKlas wordt jaarlijks georganiseerd door het Stadsmuseum Tilburg en Heemkundekring Tilborch, meestal in het najaar. Houd de websites van beide organisaties in de gaten voor aankondigingen van de versie van 2024, zodat je je kunt inschrijven.

“Trots op Tilburg!”

- Deelnemer TilburgKlas

Stadsmuseum Tilburg en Heemkundekring Tilborch willen vanaf deze plek hun dank uitbrengen aan: Monica Dütting voor de bijdrage over Archeologie bij MFA de Poorten. Arnoud-Jan Bijsterveld, het verhaal over de Middeleeuwen bij het Regionaal Archief Tilburg, Christiaan Robbe over geloof en religie bij de gastvrije Minderbroeders op de Korvel, Thijs Kemmeren en Hans van den Muijsenberg voor de sportieve en muzikale les bij Kessels Museum met een mini concert na afloop, Stadsgidserij voor de WOII rondleiding en Astrid de Beer voor het verhaal over de Tilburgse WOII. Nog een pareltje en nieuw dit jaar was de rondleiding verzorgd door Thomas Bedaux van Architectenbureau Bedaux gevolgd door een inspirerende lezing van Joost Op t’Hoog. *De lezing over Industrialisatie (Theo Cuijpers) wordt woensdag 15 november ingehaald.