Bouwbord
Nieuws 17-11-2023

Tassen uit expositie Eerste Wereldoorlog en De Stijl

Hergebruik van expositiemateriaal, Paulien Hopmans (Tilburg) maakte er dankbaar gebruik van voor de creatie van een aantal kunststof tassen. De doeken zijn afkomstig van Stadsmuseum Tilburg die in 2014 een grote buitenexpositie organiseerde ter gelegenheid van de Eerste Wereldoorlog in 1914 - 1918. Aan de hand van zwart-witte foto's - afkomstig uit de collectie van Regionaal Archief Tilburg - en rood-geel-blauwe kleuren vertelde Stadsmuseum Tilburg het verhaal over het grote aantal Belgische vluchtelingen in de stad, de rol van spoorwegbeambte Anthony Kok en de in Tilburg gelegerde soldaat Theo van Doesburg die de basis legden voor De Stijl.

Tilburg is een stad van makers en Studio Hop behoort daartoe. Het tassenatelier van Paulien Hopmans is gevestigd in het atelierpand Goretti aan het Wilhelminapark. Normaal gesproken maakt Paulien tassen van leer, maar door het aanbod van Stadsmuseum Tilburg om het kleurrijke materiaal opnieuw te gebruiken werd de tassenmaakster geïnspireerd.

Tilburg is een Stad van Makers. Tilburg verrast en daagt uit. Stimuleert de verbeelding.

- Make it in Tilburg

Stadsmuseum Tilburg beschouwt zichzelf als een makelaar tussen de inwoners van gemeente Tilburg en hun gezamenlijke erfgoed dat bijdraagt aan het identiteitsbesef. Verhalen zoals over de Eerste Wereldoorlog en De Stijl kunnen verteld worden door exposities, maar ook aan de hand van producten die door kunstenaars zijn gemaakt. De tassen van Paulien Hopmans zijn niet alleen esthetisch mooi, maar vertellen tegelijkertijd een van de vele verhalen van de stad. Stadsmuseum Tilburg stimuleert makers van de stad om de verhalen te vertellen en erfgoedmateriaal te (her)gebruiken.

Wil je deze unieke tassen zien? Loop mee tijdens de Kunstwandeling Goirke/ Theresia op 18 en 19 november 2023. Achter de ramen van Studio Hop zijn de unieke tassen te zien. Vooralsnog zijn er zeven tassen te koop vanaf 20 november via de webshop van Studio Hop. Bij voldoende belangstelling stelt Stadsmuseum Tilburg nog meer materiaal beschikbaar. Paulien maakt er nieuwe tassen van, het Stadsmuseum vertelt nog meer verhalen van de stad.