1792 Geboorte Collectie Rijksmuseum
Coll SMT Jv O low res
Schilderij De overgave van Hasselt, collectie Stadsmuseum Tilburg - foto Jan van Oevelen
Whats App Image 2023 04 07 at 16 56 54
Schilderij De overgave van Hasselt met Petra Robben van Stadsmuseum Tilburg en rechts Pien Pon, directeur van Museum STAAL
SMT00205 Jv O 2
Coll Stadsmuseum Tilburg 01
Nieuws 06-12-2023

6 december 1792 - Geboorte en overlijden koning Willem II

Geboren op 6 december 1792 in Den Haag, overleden op 17 maart 1849 in Tilburg. In 2024 herdenkt Tilburg het overlijden van koning Willem II die zo graag in Tilburg verbleef. ‘Hier adem ik vrij,’ zo was zijn gevleugelde uitspraak.

Willem II, Prins van Oranje-Nassau, was van 1840 tot 1849 Koning der Nederlanden, Groothertog van Luxemburg en Hertog van Limburg. Willem (roepnaam Guillot) werd in 1792 geboren in Den Haag. Zijn ouders waren de latere koning Willem I en Wilhelmina van Pruisen. Zijn grootvaders waren de destijds heersende stadhouder Willem V en de Pruisische koning Frederik Willem II van Pruisen. Willem had een jongere broer: Frederik (1797-1881) en twee jongere zussen Paulina (1800-1806) en Marianne (1810-1883).

Tilburg - Hier adem ik vrij

- Koning Willem II

In 1795 vluchtte de stadhouderlijke familie naar Engeland nadat de Bataafse Republiek werd uitgeroepen. Willem II was toen twee jaar. Vervolgens verhuisde de jonge Willem samen met zijn ouders naar Berlijn waar zij verbleven aan het hof van de koning van Pruisen. Vanaf 1803 tot 1809 genoot de jonge kroonprins er zijn militaire opleiding die van pas kwam tijdens de veldslagen tegen Napoleon Bonaparte en de Tiendaagse Veldtocht in België.

Vanwege de militaire positie en de nabijheid van de Belgische grens vestigde de kroonprins en later koning Willem II zich in Tilburg. Hij bouwde onder andere een kazerne, diverse ontginningshoeven, een pannenbakkerij en een paleis, waar hij helaas nooit heeft gewoond. Op 17 maart 1849 overleed de koning die zich geliefd had gemaakt bij de Tilburgse bevolking.

Vanwege deze warme band met koning Willem II zijn er een aantal herinneringen in de stad. Zo is er in Tilburg het Koning Willem II College, de gelijknamige voetbalclub en zijn er straatnamen naar hem vernoemd. Ook in de archieven en in de stadscollectie zijn er respectievelijk documenten en objecten die herinneren aan kroonprins en koning Willem II.

In maart en april 2024 herdenken en herinneren we koning Willem II. Houd deze website in de gaten.

De prent van de geboorte van koning Willem II is afkomstig uit de collectie van RijksMuseum Amsterdam.