Photo Maarten Schuth Productions 2022 009 070
Nieuws 11-04-2024

International Spring School Textile Cities vindt plaats in Tilburg

Textielerfgoed met sociale impact

Gent, Leeds en Tilburg, drie Europese steden met rijk textielerfgoed, inspireerde Museum Dr. Guislain (B) en de Vlaamse erfgoeddeskundige Bart De Nil om een driedelige reeks van internationale vormingsmomenten te organiseren. Hoewel elke editie een specifieke focus heeft (gemeenschappen, co-creatie en maken/makers) vormt de rode draad het bezig zijn met textiel erfgoed en de sociale impact daarvan. Daarbij werken de deelnemers gedurende de drie edities aan een collectief textielproject onder begeleiding van kunstenaar en onderzoekster Claire Wellesley-Smith (UK).

Een eerste editie vond plaats in Gent (Spring School 2023) waar de focus lag op het werken met erfgoedgemeenschappen. Tijdens de tweede editie in Leeds stond co-creatie centraal. Museum Dr. Guislain werkte daarvoor samen met Leeds Museums and Galleries en Arts & Sciences University College London. De derde editie staat in het teken van maken en makers waarvoor Textielstad Tilburg de uitvalsbasis is.

Gedurende de vijfdaagse Spring School in Tilburg (3 tot en met 7 juni 2024) krijgen de deelnemers, die veelal afkomstig zijn uit de museum- of archiefwereld of in de kunst- en cultuursector, een theoretische onderbouwing voor het werken met erfgoed, gemeenschappen en makers. Het uitgangspunt is dat het werken met (textiel)erfgoed kan bijdragen aan het verbeteren van welzijn. De deelnemers krijgen dan ook een breed scala aan methodieken en instrumenten gebaseerd op inspirerende praktijkvoorbeelden waar cultureel erfgoed wordt gebruikt voor het verbeteren van het welzijn.

Vanuit Tilburg zijn Stadsmuseum Tilburg en TextielMuseum aangehaakt bij deze ‘Schools’ aangezien de doelstelling nauw aansluit bij de beleidsplannen van de eigen organisaties en gemeente Tilburg. ‘Kunst en cultuur met sociale impact moet worden bestendigd,’ zo wordt gesteld in het Cultuurplan. Projecten die gebaseerd zijn op kunst, erfgoed en identiteit kunnen immers bijdragen aan de oplossing van diverse maatschappelijke opgaven. Stadsmuseum Tilburg is de autoriteit in de organisatie van hedendaagse erfgoedprogramma’s. Voor de ontwikkeling en uitvoering van onze erfgoedprogramma’s werken we samen met erfgoedpartners, lokale gemeenschappen en creatieve makers. Daarnaast stimuleren we hen om ook zelf erfgoedactiviteiten te ontwikkelen. In het juni-programma ondersteunt Stadsmuseum Tilburg een training, masterclass. We dragen onze kennis over waar het gaat om het werken met erfgoed en gemeenschappen.

De International Spring School Cultural Heritage & Wellbeing Textile Cities vindt plaats in Tilburg (NL) van maandag 3 tot en met vrijdag 7 juni 2024.

Inschrijven kan door een email te sturen met je naam, functie en/of organisatie naar: textilecities@gmail.com. Er kunnen maximaal 20 personen deelnemen. De kosten voor de vijf dagen zijn € 500 (ex btw), € 350 voor studenten. Alle lunches en drankjes zijn inbegrepen, overnachtingen niet.