Christine Linneweer met Wexy foto Jurgen Pillen
Christine Linneweever met Wexy foto Jurgen Pillen
Nieuws 19-04-2024

Winactie: jeugdboek over Wexy, het strijdpaard van koning Willem II

Kinderboekenauteur Christine Linneweever, vooral bekend als auteur van de Gouden Paarden-serie, was eigenlijk helemaal niet van plan om een boek over het strijdpaard van Koning Willem II te schrijven, maar toen ze in opdracht van Uitgeverij Kluitman op zoek was naar een leuk onderwerp voor een verhaal in een bundel, stuitte ze bij toeval op het verhaal over Wexy.

Christine werd direct door de artikelen over het paard Wexy gegrepen. “Geïnteresseerd ben ik verder gaan researchen. Door alles wat ik over Wexy vond werd ik zo enthousiast dat ik besloot om mijn volgende historische jeugdboek aan dit paard te wijden. Zo is het boek ‘Wexy, het spannende leven van een strijdpaard’ ontstaan. Vorig jaar in maart is het door Uitgeverij Kluitman in Alkmaar uitgegeven.”

In het boek ligt het perspectief bij Jan de Graeff, een Haagse weesjongen die met een hoefsmid bij de Koninklijke stallen terecht komt. Daar ontmoet hij bij toeval de Prins van Oranje. De mannen hebben direct een klik en de prins vraagt Jan om zijn vaste stalknecht te worden. Dat doet Jan en de prins neemt hem overal mee naar toe. Zo komt het dat Jan vanaf de zijlijn toekijkt als de slag bij Waterloo plaatsvindt.

Wexy was een Iers halfbloed, die door Willem II als kroonprins werd bereden tijdens zowel de Slag bij Quatre Bras als de slag bij Waterloo. Bij een strijd raakten ze aan het eind van de slag beide gewond, maar ze overleefden de strijd wel. “Wexy verbleef daarna lang in de stallen bij het paleis in het Belgische Tervuren en overleed daar toen hij 38 jaar oud was. Bijzonder is dat hij vervolgens werd opgezet, want dat gebeurde in die tijd eigenlijk nooit met paarden. Het is mooi dat Jacques Kets dat zo goed heeft gedaan, want zo is hij al tweehonderd jaren behouden gebleven. Wexy is er nog altijd en hij staat tegenwoordig in de galatuigenkamer van de Koninklijke stallen in Den Haag. Hij ziet er ondanks zijn leeftijd nog altijd patent uit.”

Christine kreeg toestemming om in het bijzijn van een klein gezelschap het eerste exemplaar van het boek te overhandigen aan de stalmeester van de Koninklijke stallen Hans Veenhuijzen. “Dat was heel speciaal, vooral omdat Wexy daar zelf bij toekeek. Mooier kon het toch bijna niet worden!”

Vanuit Stadsmuseum Tilburg en de gemeente Tilburg hebben we de afgelopen weken heel veel aandacht aan Koning Willem II besteed, vanwege zijn 175e sterfdag. Als afronding van al deze aandacht schrijven we een prijsvraag uit. Onder de goede inzenders verloten we drie exemplaren van het boek over Wexy.

Wil je meedoen? Geef dat antwoord op deze vraag:

Wexy raakte gewond tijdens een strijd. In welke strijd was dat en aan welk lichaamsdeel?

Stuur je antwoord uiterlijk 29 april naar info@stadsmuseumtilburg.nl. De drie winnaars krijgen per mail bericht, waarna het boek per post wordt opgestuurd.