VTL Academie HEY 8792 LR
Masterclass modeltekenen op de Academie voor Beeldende Vorming (Fontys) - foto: Maria van der Heyden
VTL Lustwarande HEY 1675 LR
De Nieuwe Vincent Excursie Lustwarande - foto: Maria van der Heyden
VTL HEY 9821 kln
De Nieuwe Vincent: Tekenen naar de waarneming in Het Paleis van Tilburg - foto: Maria van der Heyden
Nieuws 04-04-2023

Wie wordt De Nieuwe Vincent van 2023?

Vincents Tekenlokaal start talentenprogramma De Nieuwe Vincent

De komende weken kunnen jongeren tussen de 10 en 14 jaar hun allerbeste tekeningen opsturen om mee te dingen naar een gewilde plek bij De Nieuwe Vincent. Dit talentenprogramma voor jonge tekentalenten start in juni 2023en biedt plaats aan maximaal vijftien jongeren, die masterclasses en excursies volgen en toewerken naar een expositie in december.

De deelnemers gaan een intensief programma volgen met tekenlessen, masterclasses en excursies, waaronder een tekenles in museum De Pont en een les modeltekenen van kunstenaar Paul van Dongen. Het doel van het programma is om samen met gelijkgestemden te experimenteren met allerlei materialen en technieken. Het project is van Vincents Tekenlokaal (onderdeel van Stadsmuseum Tilburg), gehuisvest in Het Paleis van Tilburg. Hier krijgen de tekenaars zowel klassieke als digitale tekenlessen aangeboden.

Meedoen

De Nieuwe Vincent is speciaal voor jongeren tussen 10 en 14 jaar die niets liever doen dan tekenen en zich hierin verder willen ontwikkelen. Deelname is gratis, maar het kost wel tijd en inzet.
Inzenden kan tot uiterlijk 7 mei 2023, maar eerder mag ook. Uit alle inzendingen kiest een jury medio mei maximaal 15 deelnemers, waarbij ze let op creativiteit, gebruikte technieken en eigenheid. Kijk voor meer informatie en aanmelden op De Nieuwe Vincent.

Met nadruk meldt de organisatie dat De Nieuwe Vincent geen wedstrijd is. Alle deelnemers trekken samen op en gaan hun tekenskills verbeteren. Iedereen werkt aan een portfolio. Aan het eind van de rit wordt een selectie van het werk geëxposeerd. De tekenaar die dan het meeste opvalt qua originaliteit, kwaliteit en groei mag zich De Nieuwe Vincent 2023 noemen.

De Nieuwe Vincent van Brabant

De nieuwe Rembrandt, De nieuwe Vermeer…: De Nieuwe Vincent bestaat al 10 jaar! In 2013 heeft Vincents Tekenlokaal het initiatief genomen om speciaal voor deze leeftijdsgroep een talentenprogramma te ontwikkelen, omdat voor hen op het gebied van tekenen weinig was. Inmiddels wordt het programma ook uitgerold bij de andere Brabantse Van Gogh-locaties. Zo is ‘De Nieuwe Vincent van Brabant’ vorig jaar gestart in Zundert en doet dit jaar ook Nuenen mee. In 2024 sluit Etten-Leur aan. Deze uitbreiding is mogelijk door een subsidie van de provincie Noord-Brabant.