Stilleven tekenen in het Paleis van Tilburg foto Maria van der Heyden
Activiteit 18 t/m 30 december 2022

Expositie De Nieuwe Vincent 2022 in Kunstpodium T

Op zondag 18 december opende wethouder Esmah Lahlah de expositie De Nieuwe Vincent 2022 in Kunstpodium T. In deze expositie laten 14 jonge tekentalenten zien wat zij het afgelopen jaar geleerd en gecreëerd hebben in het talentenprogramma De Nieuwe Vincent 2022.

De Nieuwe Vincent is een initiatief van Vincents Tekenlokaal (onderdeel van Stadsmuseum Tilburg) voor jongeren tussen de 10 en 14 jaar oud die niets liever doen dan tekenen. Zij kunnen meedingen naar een plek door het inzenden van hun favoriete tekeningen. Daaruit zijn 15 tekenaars geselecteerd die vanaf mei een intensief traject hebben gevolgd met tekenlessen, masterclasses en excursies. In december 2022 wordt het programma afgesloten met een expositie en de bekendmaking van De Nieuwe Vincent 2022. Het talentenprogramma wordt gesubsidieerd door de provincie Noord-Brabant en is dit jaar ook gestart in Zundert. De komende jaren gaat het ook plaatsvinden in de twee andere VanGogh-locaties in Brabant: Nuenen en Etten-Leur.

Afwisselend programma
Grote inspiratiebron voor dit talentenprogramma is Vincent van Gogh, die als 13-jarige jongen tekenlessen volgde aan de HBS in Tilburg. De jonge tekenaars van nu hebben een afwisselend programma gevolgd met lessen bij Vincents Tekenlokaal en van gastdocenten, waarin zij kennismaken met nieuwe technieken en werkwijzen. En er waren excursies gecombineerd met tekenlessen bij Van GoghHuis in Zundert, de Lustwarande en De Pont in samenwerking met Kunstlab, en de Academie voor Beeldende Vorming van Fontys.

Jury
Tijdens de opening van de expositie op 18 december werd bekend gemaakt wie zich De Nieuwe Vincent 2022 mag noemen. Dit is de tekenaar die er het meest tussenuit springt qua originaliteit, kwaliteit en groei. De jury bestaat uit Paul van Dongen, Tyrell Kuipers en Klaartje Esch.
Vincents Tekenlokaal is supertrots op de onderzoeksdrift van alle Nieuwe Vincenten en de uitdaging die ze aan durfden te gaan.

Kunstpodium T
Al vele jaren werken Vincents Tekenlokaal en Kunstpodium T samen. Beide organisaties zetten zich in voor talentontwikkeling, waarbij Kunstpodium T de nadruk legt op de groei van net afgestudeerde kunstenaars. Kunstpodium T biedt meer dan een expositieruimte, het is een kunstplatform in Tilburg waar kunstenaars groeien door te experimenteren, uit te wisselen en elkaar te ontmoeten. Tijdens het 15-jarig jubileum heeft De Nieuwe Vincent 2021, Byron Greenwood, daar opnieuw mogen exposeren. Op deze manier blijven de organisaties talent ondersteunen.

Expositie
Iedereen is van harte uitgenodigd uit om te komen kijken naar de verrassende resultaten. De opening op 18 december is alleen voor genodigden. De expositie is vervolgens te bezoeken op:

• woensdag 21 t/m vrijdag 23 december van 13.00 tot 17.00 uur.
  • woensdag 28 t/m vrijdag 30 december van 13.00 tot 17.00 uur.

Toegang is gratis. Kunstpodium T, Noordstraat 105, 5038 EH Tilburg.

Update 21 december:
Zondag 18 december 2022 is Daniël Lacroes uitgeroepen tot De Nieuwe Vincent 2022. De prijs werd uitgereikt tijdens de opening van de expositie van De Nieuwe Vincent in Kunstpodium T, waarbij Esmah Lahlah, wethouder Bestaanszekerheid, Kansengelijkheid en Talentontwikkeling van de gemeente Tilburg, de veertien jonge deelnemers opgetogen toesprak. Ze benadrukte dat eigenlijk iedereen een winnaar is. En dat ze het iedereen gunt om op deze manier te ontdekken dat je talent hebt.

Juryrapport

Tijdens het jureren heeft de jury gelet op diverse aspecten. Een afweging tussen techniekbeheersing, talent, uitvoering, het leerproces en de eigen stijl. De jury is lang in beraad geweest. De deelnemers waren zeer aan elkaar gewaagd. Uiteindelijk gaf de eigen stijl van Daniël de doorslag voor de jury. “De winnaar is een ongepolijst ruw talent. Het is heel spannend hoe zich dat verder gaat ontwikkelen”, aldus het juryrapport.