Begraafplaats Heike, foto collectie Regionaal Archief Tilburg
Activiteit 28 januari 2023

VOL: Rondleiding over begraafplaats ’t Heike aan de Bredaseweg

De dood, het is een onderdeel van ons leven maar toch praten we er maar moeilijk over. Onze verhouding tot de dood is de laatste jaren aan het verschuiven en we zien de rituelen rondom begraven, cremeren en herdenken veranderen. In het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) vindt van december 2022 t/m februari 2023 het programma Deze en gene zijde plaats, over de dood en de rouwcultuur in Tilburg. Hoe was dat vroeger en hoe doen we dat nu?

Wandelingen over begraafplaatsen

Naast een mini-expo in het TijdLab waar enkele voorwerpen uit de collectie van het Stadsmuseum Tilburg te zien zijn, samen met een fotowand met huisaltaartjes voor gestorven personen, organiseren we in samenwerking met de Stichting Funerair Erfgoed Tilburg in december, januari en februari wandelingen over begraafplaatsen en kerkhoven.

Op 28 januari is er een rondleiding over begraafplaats ’t Heike aan de Bredaseweg. Helma Horvers van de Stichting Funerair Erfgoed Tilburg geeft een rondleiding langs bijzondere graven en grafmonumenten van bekende en minder bekende Tilburgers.

Deze ‘begraafplaats met de beelden’ werd in 1811 aangelegd als gemeentelijke begraafplaats. Op deze oudste begraafplaats van Tilburg zien we drie monumentale grafkapellen (Rijksmonument) en de graven van bekende Tilburgse textielfamilies. Ook Prof. Cobbenhagen, Bertje Eijgenraam, bekend en geliefd sociaal werkster in de Koningswei, schrijver Walter Breedveld en Karel Bodden liggen hier begraven. Op de begraafplaats is ook een monument ter herinnering aan het leed voor gestorven kinderen en een Monument tegen zinloos geweld uit 2011. Maar een van de bekendste graven is wel het grafje van het vermoorde meisje Marietje Kessels.

Praktische informatie:

Rondleiding over begraafplaats ’t Heike, door Stichting Funerair Erfgoed Tilburg

Datum: 28 januari 2023
Tijdstip: 10:00-11:00 uur

Verzamelen om 10:00 uur bij de begraafplaats ’t Heike aan de Bredaseweg.

Deelname is gratis, aanmelden kan niet meer. Het maximaal aantal deelnemers is bereikt.

Het TijdLab is een samenwerking tussen De Bibiliotheek LocHal en het Stadsmuseum Tilburg