Joodse begraafplaats Tilburg, foto van Stichting Funerair Erfgoed Tilburg
Activiteit Vrijdag 10 februari 2023

Fietstocht langs oorlogsmonumenten over verschillende begraafplaatsen

In het TijdLab vindt van december 2022 t/m februari 2023 het programma Deze en gene zijde plaats, over de dood en de rouwcultuur in Tilburg. Het programma bestaat uit een mini-expo en diverse activiteiten zoals een fietstocht langs oorlogsmonumenten over verschillende begraafplaatsen met na afloop een dialoog over het herdenken van de oorlog.

Programma

Naast de mini-expo in het TijdLab waarin enkele voorwerpen uit de collectie van het Stadsmuseum Tilburg te zien zijn, samen met een fotowand met huisaltaartjes voor gestorven personen, organiseren we in samenwerking met de Stichting Funerair Erfgoed Tilburg op 10 februari een fietstocht.

Op die vrijdag in de middag fietsen we langs verschillende begraafplaatsen om oorlogsmonumenten te bekijken. We bezoeken de Joodse begraafplaats, de militaire begraafplaats en begraafplaats Broekhoven. Na afloop van de rondrit gaan we met elkaar in dialoog over het herdenken van de oorlog. Hoe ziet dat herdenken er nu uit? En in de toekomst? En welke rol kunnen de oorlogsmonumenten daarin spelen?

Praktische informatie

Fietstocht langs oorlogsmonumenten over verschillende begraafplaatsen met na afloop een dialoog over het herdenken van de oorlog in de Broekhovense kerk. Door Stichting Funerair Erfgoed Tilburg

Datum: Vrijdag 10 februari 2023
Tijdstip: 14:00-17:00 uur.

Om 14:00 uur verzamelen op de fiets bij de Joodse Begraafplaats aan de Delmerweg 15. We eindigen om 17:00 in de Broekhovense kerk aan de Broekhovenseweg 2 in Tilburg.

Deelname is gratis, maar graag even aanmelden.

Deze fietstocht maakt deel uit van het programma Deze en gene zijde van het TijdLab.

Het TijdLab is een samenwerking van De Bibliotheek LocHal en het Stadsmuseum Tilburg