Begraafplaats Vredehof foto Hans Haverkamp
Activiteit zaterdag 18 februari 2023

Wandeling over de begraafplaats Vredehof

Deze en Gene Zijde - Dood en Rouwcultuur in Tilburg

De dood, het is een onderdeel van ons leven maar toch praten we er maar moeilijk over. Onze verhouding tot de dood is de laatste jaren aan het verschuiven en we zien de rituelen rondom begraven, cremeren en herdenken veranderen. In het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) vindt van december 2022 t/m februari 2023 het programma Deze en gene zijde plaats, over de dood en de rouwcultuur in Tilburg. Hoe was dat vroeger en hoe doen we dat nu?

Wandeling over de begraafplaats Vredehof

Naast de mini-expo in het TijdLab organiseren we in samenwerking met de Stichting Funerair Erfgoed Tilburg op zaterdag 18 februari een wandeling over de begraafplaats Vredehof aan de Gilzerbaan in Tilburg.

Rond 1930 werden twee begraafplaatsen aan de Gilzerbaan in gebruik genomen, een bijzondere en een openbare. De grond voor de bijzondere begraafplaats Vredehof werd geschonken door de familie Van den Bergh, de eigenaren van AaBe-fabrieken, aan de toenmalige Nederlands Hervormde Gemeente te Tilburg en Goirle.

Naast de twee prominente ondergrondse grafkelders van de familie Van den Bergh, kent de begraafplaats een grote diversiteit aan grafmonumenten, van onbekende en bekende Tilburgers. Centraal staat een opvallend monument, waarachter zich een gedenksteen bevindt met de namen van de leden van Colleges van Bestuur en Beheer van de kerk van destijds.

De begraafplaats is met de tijd meegegaan, en fungeert tot op de dag van vandaag als een plek waar de laatste rustplaats wordt gevonden. Wekelijks worden er mensen begraven, urnen geplaatst of as verstrooid. Mensen mét en zonder levensovertuigingen.

In de dertiger jaren bevond de begraafplaats zich buiten de bebouwde kom. Inmiddels is deze omringd door twee woonwijken, de Blaak en Zorgvlied. We zien dat deze begraafplaats steeds meer een oase van rust is geworden. Door de uitzonderlijke monumentale bomenpracht, de plaatsing van vele zitbanken, de aanleg van een strooituin met een herdenkingsboom en een kleine ronde huiskamer onder de blauwe lucht, omrand door een beukenhaag. Een plek om te zitten, te mediteren, te rouwen, of te herdenken. Het is een intieme sfeervolle plek om voor of na de verstrooiing of begraving in een kleine gezelschap bijeen te komen.

Praktische informatie:

Datum: 18 februari 2023

Tijdstip: 10:00-11:30 uur

Om 10:00 uur verzamelen we bij de ingang van de begraafplaats Vredehof

Adres: Gilzerbaan 98, 5032 TD Tilburg

Deelname is gratis, maar graag even aanmelden

Deze rondleiding maakt deel uit van het programma Deze en gene zijde van het TijdLab. Het TijdLab is een samenwerking van De Bibliotheek LocHal en het Stadsmuseum Tilburg