Kerkhof Udenhout 28 9 2001
kerkhof van de Sint-Lambertuskerk in Udenhout
Activiteit Vrijdag 13 januari 2023

Wandeling over het kerkhof in Udenhout

Deze en Gene Zijde - Dood en Rouwcultuur in Tilburg

De dood, het is een onderdeel van ons leven maar toch praten we er maar moeilijk over. Onze verhouding tot de dood is de laatste jaren aan het verschuiven en we zien de rituelen rondom begraven, cremeren en herdenken veranderen. In het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) vindt van december 2022 t/m februari 2023 het programma Deze en gene zijde plaats, over de dood en de rouwcultuur in Tilburg. Hoe was dat vroeger en hoe doen we dat nu?

Wandeling over het kerkhof van de Sint-Lambertuskerk

Naast de mini-expo in het TijdLab organiseren we in samenwerking met de Stichting Funerair Erfgoed Tilburg op vrijdag 13 januari een wandeling over het kerkhof van de Sint-Lambertuskerk in Udenhout.

De Sint-Lambertuskerk van Udenhout is gebouwd in 1841. Het is een Waterstaatskerk, gebouwd onder regie en met subsidie van het Ministerie van Waterstaat. Het rijke interieur van de kerk is van de Antwerpse beeldhouwer Jan Jozef Peters. De kerkbanken hebben allemaal een wang met een andere afbeelding, gemaakt door de Beierse beeldhouwer Leo Bäumler. Het kerkhof is aangelegd in 1842, een jaar na de bouw van de kerk. Daarvoor was er een openbaar kerkhof op gemeentegrond.

De eerste die op het kerkhof is begraven is Johanna van Iersel – van Abeelen op 27 oktober 1842. Zij liet meteen maar de tot op de dag van vandaag grootste zerk van het kerkhof maken. Onder pastoor Van der Heijde kreeg het kerkhof in 1902/03 een calvarieberg, die er nog steeds is, maar die wel met de uitbreidingen van het kerkhof verder naar achteren is verplaatst.

Het kerkhof telt vijf rijksmonumenten. De oude eenvoudige eerst houten en later stenen kruisjes hebben plaatsgemaakt voor een typisch tweede helft 20ste eeuw kerkhof, waar families creatief mochten zijn in de vormgeving van de graven. Zo zijn er diverse grafmonumenten gemaakt door voornoemde Beierse beeldhouwer Leo Bäumler. Er is ook een oorlogsgraf. En het graf van de enige onder de oorlog gefusilleerde verzetsman uit Udenhout is nog altijd bewaard gebleven. In 2022 is voor de vroeg overleden ongedoopte kinderen, die vroeger nu eenmaal niet op gewijde grond mochten worden begraven, een monumentje geplaatst.

Praktische informatie:

Datum: 13 januari 2023

Tijdstip: 14:00-15:30 uur.

Om 14:00 uur verzamelen we bij de Sint Lambertuskerk in Udenhout.

Adres: Slimstraat 7, 5071 EG Udenhout

Deelname is gratis, maar graag even aanmelden.

Deze rondleiding maakt deel uit van het programma deze en gene zijde van het TijdLab. Het TijdLab is een samenwerking van De Bibliotheek LocHal en het Stadsmuseum Tilburg