03 Papkom 1625 1700
04 Kop en schotel gemeente BE
Coll Rinus van der Loo Foto Peter Timmermans
Activiteit 6 september-6 oktober 2019

Expositie De waarde van het bewaren

De meeste voorwerpen uit Berkel-Enschot bevinden zich bij particuliere verzamelaars.

Rinus van der Loo verzamelt al vanaf 1979 objecten zoals archeologische vondsten die hij opdiept rondom zijn ouderlijke boerderij. De objecten, daterend vanaf de zesde tot en met de achttiende eeuw, variëren van een geoorde kom, een papkom met worstoren en drinkschalen. Naast deze archeologische objecten beschikt Rinus over meer eigentijdse voorwerpen, zoals een collectie bedrijfsbalpennen, eerste stenen en gedenktegels. Een aantal voorwerpen herinneren aan de zelfstandige gemeente Berkel-Enschot.

Mart Koenen is eigenaar van het heemmuseum Onder d’n Hooizolder. Zijn schoonfamilie had een kleine klompenmakerij. De nog aanwezige klompen en het overgebleven gereedschap zijn aanleiding om een collectie aan te leggen. De verzameling bevat enkele herinneringen aan het dorp, zoals een foto van de vroegere villa Eben-Haëzer, een borduurwerk van het oude raadhuis, klompen en een karnton van de trappistinnen. Het meest bijzondere is een groen fluwelen vaandel uit 1903 met daarop de tekst ‘Ned. R.K. Secretariaat van Spoor- en Tramwegpersoneel Berkel-Enschot’.

Een derde verzameling is van Harrie van Esch, en bevat ‘alles wat hij tegenkomt en krijgt, als het maar over Berkel-Enschot gaat.’ De gehele verzameling bevindt zich op zolder. De bierviltjes in ordners, de suikerzakjes in plakboeken, de balpennen met een elastiek op kaarten vastgezet en speelkaarten in dozen. Er staat ook een kast vol met voorwerpen van La Trappe met bierflesjes, glazen, viltjes en reclamemateriaal.

De Nieuwe Schakel is al vanaf 1965 een begrip in Berkel-Enschot. Betrokkene vanaf het eerste uur is Marcel Panis. Hij voert gedurende meer dan vijfenveertig jaar de administratie over het weekblad dat fungeert als een schakel tussen het bedrijfsleven, verenigingen en inwoners. Al die edities zijn volgens Marcel Panis het bewaren waard.

De vier verzamelaars hebben een sterke verbondenheid met hun dorp en vinden het belangrijk dat er objecten bewaard blijven. Er is een korte film gemaakt door filmmaker Job van Etten, die de verzamelaars bevraagd heeft naar hun argumenten en verbondenheid met het dorp. De vormgeving van de expositie is van Ad Roefs. De grafische vormgeving is verzorgd door Sander Neijnens.

Het cultureel evenement Groeten uit Berkel-Enschot is het resultaat van de samenwerking tussen Stichting Straat, Factorium Podiumkunsten en Stadsmuseum Tilburg.

'Als het maar over Berkel-Enschot gaat.'

- Harrie van Esch