Reinevaer LR
Collectie Parlement in De Reinevaer
Activiteit 20 september 2023

Het Collectie Parlement komt voor de tweede keer naar De Reinevaer

Welke verhalen of voorwerpen over het Wandelbos moeten bewaard blijven voor de toekomst?

Net als elke wijk in Tilburg, heeft ook het Wandelbos in West een eigen geschiedenis en eigen verhalen. Stadsmuseum Tilburg is geïnteresseerd in die verhalen. Het museum beheert de collectie voorwerpen van de gemeente Tilburg. Het depot aan de Goirkestraat staat vol met objecten die gaan over de geschiedenis van de gemeente Tilburg, maar wat is erin te vinden over de wijk Wandelbos? Over Tilburg-West in het algemeen?

Helaas valt het tegen wat er aan voorwerpen en verhalen over Wandelbos verzameld is. Terwijl die er zeker wel zijn! Stadsmuseum Tilburg bracht in juni van dit jaar een bezoek aan De Reinevaer, Huiskamer van de wijk aan de Dragonstraat. Met inwoners van de wijk, studenten en geïnteresseerden uit andere delen van de stad ontstond een gesprek over het bewaren van voorwerpen uit de wijken. Samen met de aanwezigen werd tijdens dit Collectie Parlement ‘gestemd’ of een aantal voorwerpen wel of niet opgenomen zouden moeten worden in de stadscollectie van het museum.

Op woensdag 20 september komt Stadsmuseum Tilburg graag terug naar De Reinevaer om te vertellen welke keuzes zijn gemaakt voor die voorwerpen. Maar nog belangrijker: we horen heel graag wat de inwoners van de wijk zien als belangrijke verhalen, voorwerpen en foto’s van de wijk. Wat is de moeite van het bewaren waard? Welke objecten vertellen een verhaal van de wijk? Je bent vrij om voorwerpen en foto’s mee te nemen en de verhalen daarbij te vertellen. Dat kan iets zijn van vroeger, maar ook verhalen van nu zijn belangrijk om vast te leggen. Dat wat nu gebeurt, is over een tijd weer geschiedenis.

Stadsmuseum Tilburg heeft een museumdepot, waar objecten in worden opgeslagen als ze worden toegevoegd aan de Stadscollectie. Daarnaast is er de website www.geheugenvantilburg.nl, waarop honderden verhalen over Tilburg staan. Hoe mooi zou het zijn als de wijk Wandelbos in die beide collecties goed vertegenwoordigd is? Dat wat het Wandelbos uniek maakt, blijft dan bewaard voor de toekomst.

Kortom, meld je aan voor de bijeenkomst op woensdagmiddag 20 september in De Reinevaer, Dragonstraat 29. We starten om 14.00 uur en gaan door tot ongeveer 16.00 uur. Iedereen is welkom om te komen luisteren en voorwerpen, foto’s en verhalen aan te dragen.

Praktische gegevens:

• Collectie Parlement in De Reinevaer
  • Deagonstraat 29 in Tilburg
  • Woensdag 20 september 2023 van 14.00 tot 16.00 uur
  • Deelname is gratis, maar wel graag even aan melden via knop hieronder
  • Neem vooral voorwerpen en/of foto's mee, die te maken hebben met de wijk Wandelbos of vertel je verhalen over de wijk