2019 07 15 Friesland
Activiteit 6 april 2022

Lezing over de Jodenvervolging in Noord-Brabant door prof. A.J. Bijsterveld

Herdenken en Vieren

Op 6 april organiseert het TijdLab een lezing over de Jodenvervolging in Noord-Brabant door prof. A.J. Bijsterveld. De lezing wordt afgewisseld met Spoken word-artiesten Gina Goossens (junior stadsdichter) en Selma Oueddan.

Deze lezing maakt onderdeel uit van het programma over Herdenken en Vieren in Tilburg dat vanaf vrijdag 1 april plaatsvindt in het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg). Het is een programma rondom twee projecten die Tilburgse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenken: Namen en Nummers en Wiki Midden-Brabant.

Namen en Nummers begon in Tilburg in 2021 en herdenkt de omgekomen Joodse slachtoffers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Samen met Regionaal Archief Tilburg verzorgen de mensen achter Namen en Nummers een kleine expositie en activiteiten om alle Tilburgse slachtoffers van de oorlog niet te vergeten.

De lezing

Wanneer het gaat om de Jodenververvolging en de herinnering daaraan, gaat in Nederland de meeste aandacht uit naar Amsterdam. Inderdaad werden bijna 60.000 van de 80.000 Amsterdamse Joden vermoord. Maar wat weten we van de andere 45.000? Hoe zat het eigenlijk in Noord-Brabant? Dat blijkt toch een ander verhaal te zijn. Op 28 augustus 1942 moesten in heel Noord-Brabant honderden Joden zich melden op (bus)stations om naar Westerbork vervoerd te worden. In september 1943 werd Noord-Brabant ‘Jodenvrij’ verklaard. In deze lezing komt aan bod wat er daarvoor, in 1942-1943 en daarna gebeurde met de ruim 2300 Joodse Noord-Brabanders.

Praktische informatie

Je bent welkom op 6 april om 19.30 uur bij het Trappenlandschap in de Bibliotheek LocHal.
Inloop vanaf 19.15 uur met een kopje koffie/thee.
De toegang tot deze avond is gratis.

Deze avond is onderdeel van het programma ‘Oorlogsslachtoffers in Tilburg’. Kijk voor meer info over de begeleidende expo en overige programmering ook bij Agenda BibliotheekMB