Namen en nummers park
Namen en Nummers in het Spoorpark 2021. Foto: Verhalis
Activiteit 25 april 2022

Lezing door Verhalis over Namen en Nummers

Verhalis vertelt over het project Namen en Nummers, een community art project waarin vermoorde joodse inwoners van Tilburg herdacht worden.

Namen en Nummers is een community art project waarin de bewoners van een stad worden betrokken bij een verschrikkelijk deel van hun lokale geschiedenis: het wegvoeren van joodse stadsgenoten naar vernietigingskampen. Stadsgenoten van nu adopteren de namen van deze vermoorde joodse inwoners en maken voor hen een naambordje. Ze leggen dat neer op een plattegrond van de stad. Op de plek waar ze hebben gewoond. Zo worden ze symbolisch thuisgebracht en zo ontstaat een tijdelijk monument voor een oneindig leed.

Deelnemers ervaren dit ritueel heel intens: ze raken verbonden met de naam die ze hebben geadopteerd en gaan op zoek naar het verhaal erachter van het zo abrupt beëindigde leven. De naambordjes tonen vaak een verbeelding van deze verbondenheid.

Namen en Nummers NL is het landelijk vervolg van een lokaal herdenkingsproject dat in 2012 door beeldend kunstenaar Ida van der Lee is opgezet in de Oosterparkbuurt in Amsterdam. Stichting Verhalis heeft dit project in Brabant opgepakt. In de lezing op 25 april vertellen ze hun ervaringen van vorig jaar, toen ze alle vermoorde joodse Tilburgers ‘thuisbrachten’ in het Spoorpark en over hun samenwerking met lokale partners en kunstenaars. De komende jaren gaat Verhalis dit project ook in andere Brabantse steden uitvoeren.

Muziek
Saxofonist David Bello Arcos zal ‘Tilburg is mijn thuis’ spelen, een compositie door Bruno Culotti, speciaal geschreven voor de herdenking op 3 september 2021 in het Spoorpark.

Verhalis
Stichting Verhalis verzamelt herinneringen en verhalen. Ieder mens bewaart een schat aan kleurrijke herinneringen, die de moeite waard zijn om verteld te worden. Stichting Verhalis wil deze verhalen verfilmen of verbeelden om ze voor volgende generaties te bewaren.

Praktische informatie

Je bent welkom op 25 april om 19.30 uur in de Kennismakerij op de eerste verdieping in de Bibliotheek LocHal. Inloop vanaf 19.15 uur met een kopje koffie/thee. De toegang tot deze avond is gratis.

Deze avond is onderdeel van het programma Herdenken Oorlogsslachtoffers. Kijk voor meer info over de begeleidende expo en overige programmering ook op de site van Bibliotheek Midden-Brabant.