Bordjesgoed
Naambordjes in het Spoorpark, september 2021 - foto Naambordjes in het Spoorpark - foto Verhalis
Activiteit vrijdag 1 april t/m dinsdag 31 mei 2022

Aandacht voor de vele oorlogsslachtoffers uit Tilburg

Vanaf vrijdag 1 april vind je in het TijdLab in de LocHal twee projecten die Tilburgse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenken: Namen en Nummers en Wiki Midden-Brabant.

Namen en Nummers begon in Tilburg in 2021 en herdenkt de omgekomen Joodse slachtoffers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Samen met Regionaal Archief Tilburg verzorgen de mensen achter Namen en Nummers een kleine expositie en activiteiten om alle Tilburgse slachtoffers van de oorlog niet te vergeten.

Namen en Nummers

Namen en Nummers Tilburg komt voort uit het Amsterdamse project Namen en Nummers waarmee sinds 2012 jaarlijks de weggevoerde Joden uit de Oosterparkbuurt worden herdacht. In 2021 werd dit voor het eerst op meerdere plaatsen in Nederland gedaan. Tilburg was daarbij de eerste plaats in Brabant waar dit herdenkingsritueel een eigen vorm kreeg. Voor de 140 Tilburgse slachtoffers van de holocaust konden inwoners een naambordje maken. Daarnaast zochten de deelnemers naar het levensverhaal van die persoon en publiceerden dat op namenennummers.nl. Op 3 september 2021 kwamen de deelnemers naar het Spoorpark om hun naambordje neer te leggen op een grote plattegrond van de stad en ‘hun’ joodse Tilburger zo symbolisch thuis te brengen. Het herdenkingsritueel in het Spoorpark maakte bij menigeen een diepe indruk. In het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) zijn die herdenkingsbordjes uit september 2021 weer te zien. Ook is er een film te bekijken van de herdenking in het Spoorpark.

Onderzoeksproject voor oorlogsslachtoffers
Een onderzoeksgroep van Regionaal Archief Tilburg is in maart 2021 begonnen met het maken van levensbeschrijvingen van alle 753 omgekomen Tilburgers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze groep enthousiaste onderzoekers deed eerder een oproep voor meer informatie over oorlogsslachtoffers van wie weinig tot niets bekend is. Het leverde een schat aan nieuwe informatie, foto’s en verhalen op. De groep zelf doet uitgebreid onderzoek in vele archieven, zowel in Nederland als daarbuiten. Alle informatie wordt geplaatst in de Wiki Midden-Brabant, met de bedoeling alle 753 personen een gezicht te geven, zodat zij niet vergeten worden. In het TijdLab staat een interactief scherm, waarop bezoekers zelf de resultaten kunnen bekijken van dit onderzoeksproject.

Activiteiten in april en mei
Bij de kleine expositie wordt een aantal activiteiten georganiseerd. Op 6 april is er een lezing door Arnoud-Jan Bijsterveld en zijn er enkele spoken word optredens van jongeren die teksten voordragen, die ze vorig jaar hebben geschreven voor Namen en Nummers. Op 23 en 30 april organiseert de Stadsgidserij twee extra wandelingen ‘Oorlog, Bevrijding en Herdenking’. Tijdens de wandelingen ga je mee op zoek naar de sporen die de oorlog in onze stad heeft achtergelaten. Op 25 april vertellen Jeroen Neus en Carine van Vugt in de LocHal over het project Namen en Nummers en speelt saxofonist David Bello Arcos de compositie ‘Tilburg is mijn thuis’ van Bruno Culotti. Op 14 mei vertoont René Hildesheim een theatervertelling over de Tweede Wereldoorlog, die zich afspeelt in Brabant. Tenslotte geeft Astrid de Beer van Regionaal Archief Tilburg op 18 mei een lezing over het project rondom de Tilburgse oorlogsslachtoffers.

: vrijdag 1 april t/m dinsdag 31 mei 2022
: tijdens openingstijden van de Bibliotheek LocHal
: TijdLab in de Bibliotheek LocHal
Kosten