Schilderijen in depot Stadsmuseum Tilburg foto Dewi Johan 1 KLEIN
Detail uit het depot van Stadsmuseum Tilburg - foto Dewi Johan
Activiteit 5 tot en met 10 april 2022

Kijkdagen in depot van Stadsmuseum Tilburg tijdens Museumweek

Stadsmuseum Tilburg biedt van 5 tot en met 10 april 2022 de unieke mogelijkheid om de stadscollectie te bekijken in het depot. Deelnemers kunnen de objecten van dichtbij bekijken, met uitleg van stadsconservator Petra Robben. We hadden de collectie al langer zichtbaar op onze website, maar in het echt zien is toch een ander verhaal.

Sinds het najaar van 2021 beschikt Stadsmuseum Tilburg over een ‘nieuw’ depot met vijf overzichtelijke ruimtes waarin een groot deel van de stadscollectie is ondergebracht. Deze was tot nu onzichtbaar en niet toegankelijk voor het publiek omdat deze was opgeslagen op zolders, in kelders, diverse ruimten in het gemeentehuis, het paleis en het archief. In 2021 zijn alle objecten overgebracht naar de Goirkestraat en is alles gecentreerd op één locatie. Nu het depot op orde is, nodigt Stadsmuseum Tilburg mensen uit om kennis te nemen van de collectie. Vanwege de kwetsbaarheid van de objecten en de beperkte ruimten, mogen er maximaal tien personen per tijdseenheid naar binnen om de collectie te bekijken. Aanraken mag niet, fotograferen wel.

Stadsconservator Petra Robben bracht niet alleen de collectie samen in een depot, maar hanteert de (nieuwe) opvatting dat een stedelijke collectie niet alleen door een conservator bepaald moet worden, maar mede door de inwoners zelf. Daartoe nodigde zij in het najaar van 2021 een aantal personen uit om eens te komen kijken en zich uit te spreken over de collectie. De meningen en bevindingen van deze inwoners van gemeente Tilburg zijn verwoord in de publicatie ‘Voor de toekomst bewaard? Tilburgers over de stadscollectie’. Deelnemers aan de kijkmomenten tijdens de Museumweek krijgen niet alleen deze publicatie mee naar huis, maar mogen zich evenzo uitspreken over de collectie en de mogelijkheden ervan.

Stadsmuseum Tilburg streeft naar een collectie die van, voor en door de Tilburgers wordt gedragen. Dat betekent dat inwoners betrokken zijn bij het verzamelen, het beheren en presenteren van de collectie.

- Petra Robben, stadsconservator

De kijkmomenten in het depot vinden plaats op dinsdag 5 tot en met vrijdag 8 april steeds om 14.00 uur. Op zaterdag zijn er twee momenten, namelijk om 14.00 uur en om 15.30 uur. Op zondag 10 april zijn er vier kijkmomenten om 11.00, 12.30, 14.00 en 15.30 uur. Het open depot duurt maximaal 45 minuten per keer. Bij aanvang geeft Petra Robben een inleiding over het ontstaan van de collectie en de collectievorming gedurende de afgelopen meer dan honderd jaar. Vervolgens krijgen de bezoekers een kijkwijzer met informatie over de objecten in de vijf ruimten en is een gastteam aanwezig voor eventuele vragen. Zoals de groep Tilburgers bevraagd is op hun mening over de collectie, zo grijpt Stadsmuseum Tilburg de Museumweek aan om de bezoekers te vragen welke kansen en mogelijkheden zij zien voor de stadscollectie.

De Nationale Museumweek loopt van 4 tot en met 10 april. Stadsmuseum Tilburg doet in eerste instantie alleen op zaterdag en zondag mee. Bij voldoende belangstelling volgen er wellicht meer mogelijkheden.

Wie nog meer musea wil bekijken en bezoeken, bekijkt het gehele programma op www.tickettotilburg.com/museumweek. Want in Tilburg gebeurt nog veel meer!

Ben je nieuwsgierig naar de collectie en het depot? Hieronder kun je je opgeven. Je ontvangt je ticket na aanmelding zolang er plaats is. Deelnemers krijgen voorafgaand aan Museumweekend nog extra informatie. Het depot van Stadsmuseum Tilburg bevindt zich in het Drögegebouw, achter het TextielMuseum aan de Goirkestraat 96. Deelnemers verzamelen zich buiten voor de ingangsdeur waar tot op heden Museum Kessels is gevestigd.

Update: opgeven kan niet meer.