Toen Mijn Vader Gastarbeider Was hires Williamvander Voort 027
Toen mijn vader gastarbeider was - foto: William van der Voort
Activiteit 18 maart 2022 van 19.30 tot 21.00 uur

Voorstelling: Toen mijn vader nog een gastarbeider was - VOL

Verhalen die niet vergeten mogen worden

Op 18 maart organiseert het TijdLab een avond waarbij de persoonlijke verhalen van gastarbeiders en hun kinderen centraal staan. Tijdens een voorstelling vertellen kinderen van gastarbeiders het verhaal van hun vader. Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door Het Zuidelijk Toneel. Na de voorstelling praten we verder met de spelers en de regisseur.

De voorstelling

Halima el Hajoui- Özen (40) verhuisde met haar moeder en vier broers in 1983 naar Nederland en groeide op in Tilburg-Noord. Haar vader werkte toen al tien jaar bij de Steenfabriek Udenhout. De behoefte om verhalen te delen en mensen te verbinden zit in haar natuur. Toen de beste vriend van haar vader overleed, drong plots de vraag op: hoe goed ken ik mijn vader eigenlijk? En de verhalen van de Tilburgse gastarbeiders, waarom zijn die nergens vastgelegd? Zo ontstond het idee van de voorstelling Toen mijn vader nog een gastarbeider was, die in samenwerking met het Zuidelijk Toneel wordt gespeeld.

Vijf kinderen van gastarbeiders vertellen het verhaal van hun vader. Over de stap die het leven van hun gezin voorgoed veranderde. Nog altijd actuele verhalen, die vergeten dreigen te worden, zeker nu deze generatie mannen letterlijk aan het uitsterven is. Het verhaal van de gastarbeider is er een die vooral binnenkamers verteld wordt, met veelzeggende blikken, tussen hen die er zelf bij waren. Verder zwegen de vaders vooral. Veel Nederlanders met een Marokkaanse of Turkse afkomst hebben een vader die ooit naar Europa vertrok om te werken. De gastarbeiders die in de jaren zestig en zeventig naar Nederland kwamen, zijn nu senior plus. Voordat ze er niet meer zijn, nam Halima el Hajoui-Özen, zelf de dochter van zo’n vader, de taak op zich hun verhalen te delen. Want hoe was het om naar Nederland te komen om er – zonder vrienden en familie – een nieuw bestaan op te bouwen?

Concept Halima el Hajoui-Özen

Regie Corinne Heyrman

Acteurs Hind Hakki, Nurten Thijs-Coku, Aziza Aboulkacem- Jardaoui, Mesut Demir en Halima el Hajoui-Özen

Praktische informatie

Je bent welkom op 18 maart om 19.30 uur bij het Trappenlandschap in de Bibliotheek LocHal. Inloop vanaf 19.15 uur met een kopje koffie/thee. De toegang tot deze avond is gratis. Aanmelden kan niet meer.

Deze avond is onderdeel van het programma ‘Tilburgse gastarbeiders’. Kijk voor meer info over de begeleidende expo en overige programmering ook bij Expositie: Ode aan mijn vader, de gastarbeider.