Dennis en Joris
Radiomakers Dennis en Joris van 'Middenrif'
Activiteit 1 februari t/m 14 maart 2019

‘Middenrif’ - Een greep uit de Tilburgse Muziek Geschiedenis van 1930 tot 2020 door Dennis Bernaerts & Joris van Laak

Dennis Bernaerts en Joris van Laak zijn wereldburgers en muziekliefhebbers in hart en nieren en de mannen achter het radioprogramma “Exotische Verhalen van het Middenrif” dat elke zondagmiddag live te horen is op Omroep Tilburg.

Dit programma is een bevlogen, eindeloze zoektocht naar liedjes die de heupen doen wiegen, het hart sneller laten kloppen of de tranen doen opwellen. Dit vormt een eigenzinnig muzikaal archief dat alsmaar blijft groeien en wat ook de bron is voor de zoektocht naar de Tilburgse ‘Exotische’ Muziek Geschiedenis van 1930 tot 2020.

Op zoek naar muzikale verhalen uit Tilburg

In het TijdLab gaan radiomakers Dennis en Joris vanaf 1 februari eenzelfde exotische, muzikale zoektocht beginnen in hun eigen stad: Tilburg. Een stad met een rijke, diverse muzikale historie en bomvol bijzondere muziekverhalen die het verdienen gehoord te worden, soms zelfs voor het eerst.

Op elke dinsdag- en donderdagmiddag en op zaterdag zal Dennis residentie houden in het TijdLab, te midden van deze voelbare lokale en interculturele historie. Omringd door een partij in Tilburg ‘gevonden’ ‘exotische’ muziekdragers zoals Lp’s, 45’s en cd’s in een setting die doet denken aan je lokale 2e hands platenzaak. Deze muziek, vanuit de hele wereld hier terecht gekomen, biedt hij te ruil aan voor nog meer Tilburgse input. En dan bedoelt hij dus input van om het even welke afgevaardigden van de bijna 150 nationaliteiten die woonachtig zijn in Tilburg.

Iedereen is welkom om zijn/haar eigen (Tilburgse) muziekverhalen te delen, of juist op te zoeken, te snuffelen in platenbakken en natuurlijk om muziek te luisteren, delen en ruilen. Dennis zal hier bovendien verslag van doen op Instagram, dus zet hem alvast op ‘volgend’.

Opnames radioprogramma ‘Middenrif’ in het TijdLab

Exotische verhalen van het Middenrif, het radioprogramma van Dennis Bernaerts en zijn kompaan Joris van Laak, zal op zaterdag 1, 8, 15 en 29 februari ook in het TijdLab te vinden zijn. Ze ruilen de vertrouwde studio van Omroep Tilburg tijdelijk voor de LocHal en maken hier radio-opnames met enkel en alleen bijzondere Tilburgse muziek. Dennis en Joris nodigen Tilburgse muzikale gasten uit, een mix van heden en verleden, om hun bijzondere verhalen te delen met het publiek. Deze opnames zijn openbaar en gratis toegankelijk. Elke zondag erna zullen de opnames te beluisteren zijn tussen 15.00 en 17.00 uur bij OT Radio.

Praktische informatie

Dennis is als ‘radiomaker in residence’ in het TijdLab aanwezig elke dinsdag- en donderdagmiddag van 13.00 tot 17.00 en elke zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.

Op zaterdag 1, 8, 15 en 29 februari zullen Dennis en Joris hun radioprogramma ‘Exotische verhalen van het Middenrif’ opnemen in het TijdLab tussen 13.00 en 15.00 uur (inloop vanaf 12.00 uur). Deze opnames zullen elke keer de dag erna op zondag tussen 15.00 en 17.00 uur te beluisteren zijn op OT Radio.

Alle programma’s zijn gratis en zonder aanmelding te bezoeken.

Deze programma’s worden georganiseerd door radiomakers Dennis Bernaerts & Joris van Laak in samenwerking met het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg)

De portretfoto's zijn van Dewi Johan.

Als je de wereld wilt ontdekken kun je in een vliegtuig stappen, maar je kunt net zo goed een mooie plaat opzetten.

- Dennis Bernaerts en Joris van Laak