Bob Entrop foto
Activiteit afgelast door coronamaatregelen

Film over de vervolging van Roma & Sinti tijdens de Tweede Wereldoorlog

EEN STUKJE BLAUW IN DE LUCHT

Film en nabespreking met Bob Entrop, regisseur en Lalla Weiss, zelf Sinti, woordvoerster voor Sinti en Roma

Deze indringende film vertelt het aangrijpende relaas van twaalf mensen die de tweede wereldoorlog hebben overleefd en daar voor het eerst over spreken en daarmee een taboe doorbreken. In soms heftige en ook mooie beelden en verhalen wordt de toeschouwer meegezogen in een stuk geschiedenis dat tot nu toe altijd verzwegen is. Deze film is een reis in de tijd. Drie mensen reizen in het heden naar Auschwitz terwijl tegelijkertijd de anderen, in hun herinnering terugreizen naar het verleden, naar de tijd waarin bijna een miljoen Sinti en Roma zijn vermoord.

Bob Entrop studeerde aan de afdeling film van de academie St. Joost regie en scenario. In 1971 was hij één van de oprichters van het eerste filmcollectief in Nederland: de Kritiese Filmers. Daar was hij tot 1975 regisseur en scenarioschrijver van diverse korte en lange documentaires en speelfilms. In 1979 was hij medeoprichter van SOL FILMprodukties bv. Het bedrijf produceert voor verschillende omroepen documentaires, waarvan verschillende internationaal bekroond werden.

In Europa is hij de enige filmer die zoveel (17 stuks) films heeft gemaakt over de cultuur van de Sinti en Roma. In totaal maakte hij in de afgelopen 46 jaar meer dan 360 films.

Praktische informatie
Je bent welkom op zaterdag 18 april om 14.00 uur in de Stemmingmakerij (Bibliotheek LocHal). Inloop vanaf 13.45. De toegang tot deze middag, die duurt tot ca. 16.00 uur, is gratis. Aanmelding vooraf is niet nodig,

Deze lezing is onderdeel van het programma ‘Tilburg 75 jaar vrij! / Wat is vrijheid’, georganiseerd door het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) in samenwerking met AntiRacismeGroep Tilburg.

Bekijk ook de andere activiteiten in deze cyclus