Nieuws 28-01-2020

AFGELAST - Lezingen- en documentaire-cyclus van AntiRacismeGroep Tilburg

LET OP: VANWEGE DE MAATREGELEN IN VERBAND MET HET CORONAVIRUS ZIJN EEN AANTAL LEZINGEN IN DEZE SERIE AFGELAST.

Herdenken is ook een belofte om het nooit meer zo ver te laten komen

In 1945 -na vijf jaar oorlog- was Nederland eindelijk onder het juk van naziterreur uitgekomen. Veel mensen, die niet voldeden aan de kenmerken van het superieure Arische ras of die kritiek hadden op het naziregime zijn in oorlogstijd opgepakt, afgevoerd en gedood in concentratiekampen. Niet alleen Joden, maar o.a. ook Sinti/Roma, homoseksuelen, politieke gevangenen, Jehova’s Getuigen, psychiatrische patiënten en gehandicapten zijn opzettelijk vermoord.

In de kampen kregen de gevangenen merktekens in de vorm van driehoeken op hun kleding: een rode voor de politieke gevangenen, een roze voor de homoseksuelen, een bruine voor de Roma/Sinti, een paarse voor Jehova’s Getuigen en een dubbele gele driehoek voor de Joden.

Van 22 maart t/m 1 mei organiseert de AntiRacismeGroep Tilburg in samenwerking met het TijdLab een lezingen- en documentaire-cyclus waarin deze verschillende groepen (waarvan een aantal nogal onderbelicht is) aan bod komen.

Hebben we ons in de 75 jaar na de bevrijding ontdaan van antisemitisme, vreemdelingenhaat, vooroordelen, het aanwijzen van zondebokken? Respecteren we elkaars geloof, politieke overtuiging, seksuele voorkeur, afkomst en meningen? Laten we een les leren uit onze geschiedenis en het nooit meer zo ver laten komen.

Lees meer over de afzonderlijke lezingen in de agenda:

22 maart: Lezing over radicaal- en extreem rechts in Nederland door Nikki Sterkenburg AFGELAST

28 maart: Lezing over de vervolging van homoseksualiteit in Tilburg door Luc Brants AFGELAST

4 april: Documentaire over de vervolging van Jehova's getuigen

11 april: Lezing over psychogenocide door Erik Thys

18 april: Film met nabespreking over de vervolging van Roma en Sinti

26 april: Documentaire met nabespreking over de geschiedenis van de joden

1 mei: 1-mei-lezing door Dennis Bos

Deze activiteiten zijn onderdeel van het programma ‘Tilburg 75 jaar vrij! / Wat is vrijheid’’, georganiseerd door het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) in samenwerking met AntiRacismeGroep Tilburg en TAS.