Stadsgezichten Mondriaan
Activiteit dinsdag 18 juni 2019 om 19.30 uur

Presentatie over gezichtsbepalende beeldtaal in de stad in het TijdLab

Het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) organiseert in samenwerking met Nwe Stijl op dinsdag 18 juni de presentatie ‘Nwe Stijl in het kader van beeldtaal die gezichtsbepalend is voor de stad’. De presentatie start om 19:30 uur (inloop vanaf 19:00 uur).

Projectleiders Nwe Stijl Ingrid Luycks en Tine van de Weyer zetten zich in om de vernieuwingsgedachte van kunstbeweging De Stijl onder de aandacht te brengen. Deze beweging ontstond ruim 100 jaar geleden. Kunstenaar Antony Kok stond samen met Theo van Doesburg in Tilburg aan de wieg van de vernieuwingsbeweging De Stijl.

Aanleiding voor deze presentatieavond is de toekomstige realisatie van een lichtobject in de Spoorzone in Tilburg. Het aforisme ‘DE WERELD VAN HEDEN RAAST DOOR IN DADA’S VOETSPOOR’ van Antony Kok zal te zien zijn in dit lichtobject in de Spoorzone.

Beeldend kunstenaar Tine van de Weyer toont tijdens de presentatie een aantal interessante referentiebeelden. Deze zijn in de vorm van verbeeldingen in taal die op gezichtsbepalende locaties in Nederland te zien zijn. Kunsthistoricus Ingrid Luycks neemt ons mee in de wereld van De Stijl en Antony Kok en de totstandkoming van het lichtobject.

Praktische informatie
Je bent welkom op dinsdag 18 juni om 19.30 uur in het TijdLab/Stemmingmakerij (Bibliotheek LocHal). Inloop vanaf 19.00 uur. De toegang tot deze avond is gratis. Graag vooraf aanmelden via TijdLab@bibliotheekmb.nl.

Deze avond maakt onderdeel uit van het programma Stadsgezichten in beeld en taal’ en wordt georganiseerd door het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) in samenwerking met partners van Erfgoed Tilburg.

De wereld van heden raast door in Dada's voetspoor

- Anthony Kok