Slavká Čuláková
Slávka Čuláková- foto Jojanneke van Zandwijk
Nieuws 11-01-2023

Acht maanden stage door Slávka Čuláková

Vanaf juni 2022 tot 10 januari 2023 werd het team van Stadsmuseum Tilburg tijdelijk versterkt door Slávka Čuláková. Zij kwam via een werkervaringsplaats vanuit de gemeente stage lopen. Zij had speciale interesse in verbeteren van de vindbaarheid van de website (search engine optimalisation oftewel SEO) en in social media marketing.

In de maanden dat zij verbonden was aan Stadsmuseum Tilburg deed zij zeer diepgravend onderzoek naar het gebruik van de website en hoe die verbeterd kan worden. Ze dook in de statistieken, analyseerde die en kwam met adviezen, die we zelf nooit hadden kunnen bedenken.

Aan het eind van de stage-periode liet ze tijdens een presentatie zien dat de ‘ranking’ van de website aanzienlijk was gestegen. Dat betekent dat Google de site nu beter vindt en dus sneller aanbiedt in zoekresultaten.

Wat ook is aangepast is de beschrijving van het museum in google als je erop zoekt. Ze gebruikte vele apps en tools om haar analyses te doen, waaronder Screaming Frog. Via deze software kun je ‘fouten’ op je site opsporen. Het bleek dat bijvoorbeeld de meta-informatie op veel van onze webpagina’s ontbrak. Goed om te weten, want dat was eenvoudig aan te vullen! Door alle verbeteringen, steeg de prestatie van de site.

Slávka heeft ons bewust gemaakt dat de keuze van teksten (geen dubbele teksten!), trefwoorden, h1-tags en dergelijke echt van belang is als je wilt dat je website goed gevonden wordt. Ze liet ons achter met overwegingen, waar wij de komende tijd een beslissing over zullen nemen. Een daarvan is een Q&A-pagina. Wel doen? Niet doen? We denken erover!

We bedanken Slávka hartelijk voor haar werk en de inzichten die ze ons gegeven heeft en we wensen haar veel geluk in haar verdere carrière.