Wij zijn initiator en trotse partner van Erfgoed Tilburg

Illustraties: Toos Koedam, Collectie Zwijsen. Bewerkt door DingDong
Nieuws 22-12-2022

Ons jaaroverzicht van 2022

Het eind van het jaar 2022 komt eraan en met plezier blikken we terug op de vele activiteiten die we hebben uitgevoerd. Vrijwel zonder belemmeringen door corona konden we naar hartenlust evenementen, exposities en bijeenkomsten organiseren, wat we dan ook met beide handen hebben aangepakt.

Het jaar begon met de expositie Ode aan mijn vader, de gastarbeider. Halima el Hajoui-Özen en Stadsmuseum Tilburg ontwikkelden een programma over de komst van Turken en Marokkanen in Tilburg en Udenhout in de jaren zestig en zeventig. Er was het het TijdLab onder andere een 'verhalenkamer' met filmpjes, geluidsfragmenten, objecten en foto’s die meer vertellen over deze geschiedenis. En er was een zeer uitgebreid programma met o.a. lezingen en rondleidingen. Het programma kon op zeer veel media-aandacht rekenen.

Tijdens Museumweek 2022 gaven we het publiek de mogelijkheid om een kijkje te nemen in het depot van Stadsmuseum Tilburg. De ruimte die anders gesloten blijft, werd nu door vele tientallen mensen bezocht. Het bleek een groot succes, een feest van herkenning voor inwoners van onze gemeente. We geven deze rondleidingen nu een paar keer per jaar, om de mogelijkheid te blijven bieden de stadscollectie te bekijken.

Regelmatig krijgt Stadsmuseum Tilburg nieuwe aanbiedingen voor de collectie. Een schilderij, een leesplankje of glas-in-loodramen. We willen dat de collectie van en voor de Tilburgers is en dat zij een rol hebben in de keuzes voor het vormen van de collectie. Daarom startten we het Collectie Parlement, met een steeds wisselende groep mensen die mee bepalen welke objecten worden opgenomen in de collectie. Zij gaan als het ware op de stoel van de conservator zitten! In 2022 kwam het Collectie Parlement twee maal bij elkaar en maakt keuzes voor het wel of niet opnemen van objecten.

Prachtig materiaal voor tentoonstellingen. Geweldig werk om de hele collectie zichtbaar te maken!

- Guido en Els Mannaerts

Weer eens iets anders: in april kregen we Tilburgers aan het borduren! En wel voor de Verjaardag van Tilburg. Onderdelen van een fantastisch mooie merklap werden door vele stadsgenoten geborduurd en rond 18 april tentoongesteld. Sommigen waren zó enthousiast dat ze zelfs de gehele merklap naborduurden! Complimenten voor die noeste werkers!

Rond 5 mei was er via programmering in het TijdLab aandacht voor de Tweede Wereldoorlog, en in de zomer was het zwieren en zwaaien geblazen in het TijdLab. Er waren lezingen, proeverijen en rondleidingen over de Tilburgse Kermis. Er werden zelfs suikerspinnen gedraaid!

In aanloop naar het Keti Kotifeest op 1 juli werden verschillende activiteiten georganiseerd: twee lezingen en drie middagen waarop gezamenlijk gelezen over slavernij en de afschaffing daarvan. Het bleken waardevolle bijeenkomsten te zijn.

Ondertussen werd achter de schermen heel hard gewerkt om een dubbele TilburgKlas voor te bereiden. Omdat de vraag naar deze cursus elk jaar zo groot is, besloten we dit jaar twee groepen samen te stellen. Na de zomervakantie gingen de lessen van start met een woensdagavondgroep en een donderdagavondgroep. Elke week op een andere plek in de stad. Ook een groot succes, circa veertig mensen namen deel, waarvan er een paar een presentatie voorbereidden tijdens de laatste avond.

Diverse producten werden gemaakt: het Plaatjesboek 'Ik hou van Berkel-Enschot' en de Piushaven-wandeling. Voor onze erfgoededucatie werd druk doorgegaan op de ingeslagen weg. De doorlopende leerlijn over geschiedenis op lokaal niveau blijkt succesvol. We keken op de website terug op een paar jaar erfgoededucatie.

Stadsmuseum Tilburg kwam in het nieuws door de deuren van het voormalige raadhuis van Tilburg. Kunstenaar Wijnand van Lieshout redde twee deuren van het gesloopte raadhuis en bewaarde ze jarenlang. Nu hangen ze in het vernieuwde stadhuis, een hele mooi nieuwe plek. De deuren zijn onderdeel van de stadscollectie.

Een aantal bijzondere straatnaambordjes werden onderdeel van de collectie. Op Internationale Vrouwendag 2022 kreeg een aantal vrouwen een tijdelijke straatnaam. De kunststoffen, roodomrande bordjes die slechts één dag op straat zichtbaar waren, zijn permanent te zien in de digitale collectie en voor ‘de eeuwigheid’ bewaard in het depot.

Ook werd de collectie verrijkt met 100 objecten en 25 verhalen uit de Spoorzone. Hier ging een 'collectiewaarderingsproject' aan vooraf. Het werd afgesloten met een korte expositie in het TijdLab van de 100 aanwinsten in de collectie.

Ook in Vincents Tekenlokaal, onderdeel van stadmuseum, werd hard gewerkt. De medewerkers trokken naar de scholen en kregen de volle aandacht van duizenden leerlingen. Ook was er weer een nieuwe ronde van De Nieuwe Vincent, die in december werd afgesloten in Kunstpodium T.

Aan het eind van het jaar deden we nog twee oproepen. De eerste was voor gedenkplekken in huis, herinneringsplekken aan overleden personen. Dit is voor de expositie Deze en gene zijde, die tot en met februari 2023 loopt in het TijdLab. Hierin is er aandacht voor de dood en rouwcultuur in Tilburg, met een expo, lezingen, een fietstocht, wandelingen, rondleidingen en discussie.

De tweede oproep was voor Tilburg Tattoos. Inwoners van de gemeente uiten hun trots op de stad door die te vereeuwigen op de huid. En dat kan in vele vormen! Deze oproep is ter voorbereiding op een expositie in 2023 in het TijdLab. De oproep kon al op veel media-aandacht rekenen!

Dus we kijken ook al vooruit, werken toe naar 2023, zitten alweer vol plannen voor het nieuwe jaar. Jullie hopelijk allemaal ook! We hopen je tegen te komen in het nieuwe jaar, samen een wandeling te maken door de stad, in discussie te gaan in het TijdLab, een speurtocht te doen in de Piushaven, mee te denken over een nieuw object voor de stadscollectie of lekker te luisteren naar een lezing.

Rest ons je hele fijne feestdagen te wensen, een mooi uiteinde en een fijn, gezond, (erf-)goed 2023.