20220329 113827
Leerlingen met de wandeling bij een informatiepaneel aan de Piushaven
Nieuws 04-05-2022

Erfgoedwandeling voor jarige Piushaven

In 2023 bestaat de Piushaven 100 jaar. Dat wordt reden voor een groot feest! Stadsmuseum Tilburg draagt daaraan bij met een erfgoedwandeling langs het water. Deze wandeling is ontwikkeld speciaal voor leerlingen van groep 7 en 8 van het basisonderwijs.

De organisatoren van het feestjaar kwamen met dit verzoek terecht bij Sandra van Dam, de educatiemedewerker van Stadsmuseum Tilburg. Samen met collega Jojanneke van Zandwijk ontwikkelde ze een route waarin de geschiedenis van de Piushaven wordt verteld. De wandeling kan op verschillende punten gestart worden, maar het makkelijkst is het om te starten bij de vlonder aan de kop van de Piushaven. Langs de zuidzijde loop je heen, via de noordzijde weer terug. Al wandelend krijgen de leerlingen kennis over de verre geschiedenis van de haven, maar ook maken ze kennis met de ontwikkeling in de laatste tien tot vijftien jaar. Er zijn vragen die de leerlingen moeten beantwoorden en dingen die ze moeten opzoeken.

Drie scholen hebben de wandeling al 'proef gelopen' en in 2023 wordt de wandeling op grotere schaal ingezet bij basisscholen van Tilburg.

De vormgeving van de route is verzorgd door Studio Zeedauw. De wandeling is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Erfgoed Tilburg.