Mart van Berkel foto1 links
NS Monique Vos foto3
Nieuws 09-04-2022

De stadscollectie verrijkt! 100 objecten en 25 verhalen uit de Spoorzone

Met ruim honderd objecten en vijfentwintig verhalen is de collectie van Stadsmuseum Tilburg uitgebreid. Tijdens het Nationaal Museumweekend 2022 presenteert Stadsmuseum Tilburg het eindresultaat van een verhalen- en verzamelproject van oud NS-medewerkers onder leiding van Leonie Wingen van Co-Cultuur. In de stadscollectie werden objecten uit de Spoorzone gemist, en dat terwijl de NS Hoofdwerkplaats tot een van de grootste werkgevers in Tilburg behoorde. In augustus 2021 ging de werkgroep van start en begon een zogeheten 'collectiewaarderingsproject'.

In diverse sessies bepaalde de werkgroep de criteria: aan welke voorwaarden moesten de objecten voldoen om in aanmerking te komen voor de stadscollectie? Al gauw was het belangrijkste criterium duidelijk: de relatie met de NS Hoofdwerkplaats in Tilburg. De NS is van nationaal belang en is gerepresenteerd in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Ook groot materieel, zoals treinstellen en complete locs bevinden zich in deze nationale collectie. Het depot van Stadsmuseum Tilburg biedt geen ruimte voor groot materieel en richt zich alleen op lokale verhalen. Daarom werd besloten om te verzamelen op hanteerbare objecten die bijdragen aan de Verhalen van Tilburg.

Naast Kessels Muziekinstrumenten, Uitgeverij Zwijsen, VOLT N.V. en de textielnijverheid in het TextielMuseum is nu ook de NS Hoofdwerkplaats vertegenwoordigd in de museale collecties van Tilburg.

- Stadsconservator Petra Robben, Stadsmuseum Tilburg

De werkgroep riep oud-collega’s op om hun objecten en herinneringen te delen. Tijdens de zogeheten ‘Collectiedagen’ in oktober kwamen er ruim dertig personen met talloze voorwerpen. Sommigen wilden hun dierbare herinneringen afstaan ten bate van de stadscollectie, maar anderen besloten deze thuis te bewaren. Vervolgens organiseerde de werkgroep een aantal sessies om de ingebrachte objecten te toetsen aan de criteria. Het resultaat mag er zijn. Circa honderd objecten krijgen een plaats in de collectie van Stadsmuseum Tilburg.

Daarmee is het verhaal van de NS Hoofdwerkplaats nog niet geheel verteld. Stadsmuseum Tilburg verzamelt namelijk ook verhalen in de website Geheugen van Tilburg. Op basis van interviews vertelden vijfentwintig oud-NS-medewerkers over de objecten en hun arbeidzame leven. De interviews zijn afgenomen en geschreven door Leonie Wingen, Theo van Etten en Dienie Biemans-Joosten. Kijk op Geheugen van Tilburg/ Sporen van de NS Hoofdwerkplaats.

Naast het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) is een presentatie ingericht ter gelegenheid van de Nationale Museumweek. Na het weekend neemt Stadsmuseum Tilburg de objecten over van de NS-medewerkers. Van particulier eigendom naar een museale status, de objecten en de verhalen van de NS Hoofdwerkplaats worden voor de ‘eeuwigheid’ bewaard.

Werkgroep Hans Clijsen, Joop Joosen, Henk Meijers, Petra Robben, Monique Vos, Leonie Wingen, Jan Wouters.

Het project 'Sporen van de NS Hoofdwerkplaats is mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie, Fonds Erfgoed Tilburg en facilitering door TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg).

De foto's zijn afkomstig uit particuliere collecties of gemaakt in het TijdLab door Johan Dekkers en Jonas van Son.