Peerke donders boekje 2020
Educatief boekje Tilburgerschap
Cover boekje Wij herdenken en vieren web
Cover boekje Wij Herdenken en Vieren
Cover boekje Vincent in de 19e eeuw
Nieuws 13-07-2022

Het succes van erfgoededucatie Geschiedenis van de gemeente Tilburg op de basisschool

Stadsmuseum Tilburg heeft nu al drie onderwerpen in de doorlopende leerlijn voor het basisonderwijs beschikbaar. Leerlingen maken hierdoor kennis met de geschiedenis van hun eigen stad of dorp. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 kunnen alle erfgoedboekjes verzamelen tijdens hun schooltijd.

Stadsmuseum Tilburg is een organisatie die erfgoed verbindt aan identiteit. We hebben geen openbaar gebouw maar gaan naar de scholen en andere locaties toe, om het verhaal van Tilburg en de omringende dorpen te vertellen. Dit verhaal doen we aan de hand van voorwerpen, schoolprogramma's, publieksactiviteiten en samenwerking met externe partners.

Stadsmuseum Tilburg biedt erfgoededucatie aan in de vorm van maatwerk-schoolprogramma’s en we hebben sinds 2018, in opdracht van gemeente Tilburg, doorlopende leerlijnen ontwikkeld. Op deze manier willen we de leerlingen kennis laten maken met de geschiedenis en de ontwikkelingen van hun stad of dorp. Leerlingen krijgen meer waardering en belangstelling voor hun eigen leef- en woonomgeving. Dus voor ieder schooljaar, voor ieder kind een nieuw erfgoedboekje.

Met leerlingen van groep 5 duiken we in de 19e eeuw, de leefwereld van Vincent van Gogh in Tilburg. Het is de tijd van de industrialisering, waarin de samenleving enorm verandert.
Voor groep 6 ontwikkelden we een educatief programma over burgerschap, met Peerke Donders als centraal figuur. Dit actuele thema sluit goed aan bij het onderwijs.
Groep 7 en 8 leert met het boekje Wij herdenken en vieren over de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding. In het boekje worden veel linken gelegd met het heden.

In de gemeente Tilburg is er een heel groot aanbod van cultuuraanbieders voor het onderwijs. Stadsmuseum Tilburg doet het goed in dit geheel aan aanbod. In totaal zijn er circa 60 basisscholen. Na vier schooljaren waarin we deze erfgoedprogramma’s aanbieden, hebben circa 55 scholen meegedaan met één of meerdere van onze programma’s. In het schooljaar 2021-2022 bereikten we 1696 leerlingen met Wij Herdenken en Vieren, 1092 leerlingen met Tilburgerschap en 833 leerlingen met Onze Vincent in de 19e eeuw. Sommige scholen hebben deze erfgoedprogramma’s vast in hun lesstof opgenomen.

Enkele redenen van het succes is de formule van een kleurrijk leerboek met stickers met daarin de afwisseling van doe-opdrachten, puzzels en verhalen én een gratis introductieles in de klas door onze educatie-medewerker Sandra van Dam, waarin zij ingaat op de geschiedenis op wijk-niveau.

In de loop der tijd is ook het speciaal onderwijs aangesloten, zelfs een school in Goirle doet mee. In Berkel-Enschot zijn scholen aangehaakt en in Udenhout doet zelfs élke basisschool mee. Biezenmortel is nog redelijk nieuw in de gemeente Tilburg, maar ook dit dorp is al opgenomen in de onderwerpen in de boekjes. De contacten met het basisonderwijs in Biezenmortel worden gelegd.

Ben je docent en heb je interesse in de schoolprogramma’s van Stadsmuseum Tilburg? Neem dan contact op met Sandra van Dam, medewerker Educatie en Publieksactiviteiten van Stadsmuseum Tilburg of bekijk alle leerlijnen op onze website.

E: Sandra.van.dam@stadsmuseumtilburg.nl

T: 06 57562196