Opnames talkshow Willem II
Opnames van het digitaal monument Hier adem ik vrij
Nieuws 19-03-2024

Digitaal monument en animatiefilm rondom Koning Willem II

Digitaal monument en animatie rondom Koning Willem II

Bij de herinnering van de 175e sterfdag van Koning Willem II zijn twee films online beschikbaar gekomen: het digitaal monument ‘Hier adem ik vrij’ en een animatiefilm over de grondwetswijziging door de koning.

Digitaal monument ‘Hier adem ik vrij’

Vroeger werden zuilen en standbeelden geplaatst, nu herdenken we op een andere manier: in de talkshow/documentaire ‘Hier adem ik vrij’ wordt Koning Willem II onder leiding van Amber Dijs en Tyrone Tjon-a-loi op moderne wijze herdacht. De show is ontstaan door een samenwerking tussen de gemeente, Omroep Tilburg en Stadsmuseum Tilburg. De première was tijdens de open dag in het Paleis op 17 maart 2024 en was in herhaling te zien op Omroep Tilburg.

Tyrone en Amber ontvangen aan hun talkshowtafel een aantal sprekers met elk een eigen verhaal over Koning Willem II. Burgemeester Theo Weterings vertelt over de band tussen Tilburg en het Koningshuis, stadsconservator Petra Robben over het economisch belang van Willem II voor de stad. Ook gaat zij in op de standbeelden en herdenkingstekens die we in de stad vinden. Kunsthistoricus Raymon Baars bestudeerde de bijna 300 prenten met Willem II uit de stadscollectie. Hij doet verslag van zijn bevindingen en geeft het belang van die prenten in hun tijd aan. Er was nog geen fotografie en die prenten waren van groot belang om de populariteit van de koning te vergroten.

Schrijver Frans Peeters doet zijn theorie uit de doeken over de dood van Koning Willem II. Was dat nou in Tilburg of in Apeldoorn? Historicus Luc Brants gaat in op een heel ander aspect van Willem II’s leven: zijn biseksualiteit. In die tijd een totale no-go. Geschiedenisdocent Lars Dennemans schetst een beeld van de tijd waarin Willem II leefde en voetballiefhebber Bas Horsten bekijkt het weer vanaf de sportieve kant. En dan is er nog een muzikaal verhaal, dat wordt verteld door Ron Antens, componist en arrangeur van de Musical Hier adem ik vrij. Van 18 tot en met 20 april 2024 voert Stichting Muziektheater Tilburg deze musical op, waarvoor Ron de muziek schreef.

De gesprekken worden afgewisseld met beelden van onder andere gesprekken op straat, dragers van Willem II-tattoos, Duncan Lawrence en een animatie.
De gehele uitzending is te bekijken op het YouTubekanaal van Omroep Tilburg.

Animatiefilm Koning Willem II en de grondwet van 1848

Onderdeel van het digitaal monument ‘Hier adem ik vrij’ is een nieuw filmpje gemaakt door Job van Etten. In beeld en tekst legt hij de betekenis van Willem II voor de stad uit. Koning Willem II was graag in Tilburg. Hij was betrokken bij verschillende bouwprojecten (zoals het Paleis, Goirkese Kerk en Lansierskazerne) en hij was ook actief als ondernemer. Hij was betrokken bij een dakpannenfabriek en hij liet schapen fokken om fijne wollen stof te maken. In zijn regeerperiode groeide onrust onder de bevolking om meer democratie. Willem II voorkwam een opstand door in 1848 de grondwet aan te passen. Als koning deed hij een stap terug door voortaan samen met de ministers het land te regeren. Daarmee werd Nederland een constitutionele monarchie.

Het gedachtegoed van Willem II leeft nu nog voort: een levendige democratie en creatief ondernemerschap, in een samenleving waar diversiteit is, maar iedereen erbij hoort.

Het digitaal monument en de animatiefilm zijn onderdeel van het herinneringsprogramma ter ere van de 175e sterfdag van Koning Willem II. Dit programma loopt in maart en april 2024 en is geïnitieerd en georganiseerd door de gemeente Tilburg en Stadsmuseum Tilburg.