W Hen V cover
Boekje whenv in de klas
Educatief boekje Wij Herdenken en Vieren in de klas
Sandra in de klas WHE Vnklein
Sandra van Dam tijdens een introductieles op een school
Nieuws 15-01-2020

Educatief programma Wij Herdenken en Vieren elk jaar populairder

Sinds 2018 sluiten basisscholen in Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout aan bij het educatieve programma Wij Herdenken en Vieren. Doet een klas mee, dan krijgen de leerlingen van groep 7 of groep 8 een stickerboek met lokale verhalen uit de Tweede Wereldoorlog, een introductie-les in de klas en de mogelijkheid om een programma van een van de partners te boeken. Stadsmuseum Tilburg is de organiserende partij achter Wij Herdenken en Vieren en doet dit in opdracht van de Gemeente Tilburg.

In het schooljaar van 2019-2020 doen vierentwintig scholen mee (status januari 2020) en dit aantal is nog groeiende. Dat is ruim een derde van de zestig scholen die er zijn in Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout. In totaal gaat het om bijna 500 leerlingen die dit schooljaar in aanraking komen met lokale verhalen over de oorlog. Het aantal deelnemende scholen is tot nu toe elk jaar flink gegroeid: zestien scholen deden mee in schooljaar 2018-2019 en we begonnen met zeven scholen in schooljaar 2017-2018. Een goed teken! Scholen die het programma kennen, doen graag het jaar erop weer mee. Het educatieve boekje is in de loop van de afgelopen jaren ook steeds aangepast en uitgebreid. In de laatste versie is er bijvoorbeeld meer aandacht voor Berkel-Enschot en Udenhout. Opmerkelijke verhalen uit de Tweede Wereldoorlog uit die dorpen zijn toegevoegd, mét mooi beeldmateriaal.

Elke klas die ‘aanhaakt’ krijgt een introductie in de klas. Sandra van Dam, de educatieve medewerker van Stadsmuseum Tilburg gaat op bezoek en vertelt over de situatie in de gemeente Tilburg tijdens de Tweede Wereldoorlog. Elke leerling krijgt dan het educatieve boekje en het stickervel. De leerkracht kan zelf bepalen welke onderdelen van het programma verder nog gevolgd worden: een wandeling met de Stadsgidserij, een opdracht om een verhaal te schrijven (van Bibliotheek Midden-Brabant), het uitnodigen van een Veteraan in de klas, een programma over muziek en dans tijdens de Tweede Wereldoorlog door Factorium Podiumkunsten of een bezoek aan de expositie over de laatste getuigen in het Peerke Donders Paviljoen (mogelijk tot begin mei 2020).

Oorlog is niet alleen van vroeger. Denk bijvoorbeeld aan Syrië, waar al jaren wordt gevochten. Door erover te lezen en te praten kunnen we leren van fouten van vroeger. We mogen ook vieren hoe fijn het is om te leven in vrede en vrijheid.

- Burgemeester Theo Weterings in het voorwoord van het educatieve boekje

Stadsmuseum Tilburg is blij met deze aandacht voor het programma. Het blijkt dat er vanuit het onderwijs aandacht voor is. De aanpak van het museum werkt en scholen sluiten herhaaldelijk aan. De gemeente is een stimulans in de uitvoering. De burgemeester heeft graag een rol in één van de activiteiten en bij de organisatie van de herdenking op 5 mei is er altijd ruimte voor de kinderen die aan het programma hebben meegedaan.

In de komende jaren breidt het stadsmuseum het aanbod aan educatieve programma’s uit. Voor groep 6 is bijvoorbeeld een programma over burgerschap in de maak met Peerke Donders in de hoofdrol. Plannen voor een programma rondom Vincent van Gogh en de groei van de stad zijn er voor de komende jaren. Hiermee kunnen we een doorlopende leerlijn erfgoededucatie aanbieden aan de basisschoolleerlingen. Als zij de school na groep 8 verlaten hebben ze een mooie verzameling boekjes over het erfgoed van Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout.

In totaal hebben dertig scholen zich in de afgelopen twee en een half jaar opgegeven voor Wij Herdenken en Vieren. Dat is de helft van het aantal scholen in de gemeente Tilburg en daar zijn wij als Stadsmuseum Tilburg best trots op. Ben je leerkracht van groep 7 of 8 en wil je aansluiten, neem dan contact op met Sandra van Dam (educatie Stadsmuseum Tilburg) of kijk eerst op de website.