Eregalerij
Zes van de twintig mensen uit de eregalerij van Dankraam Tilburg
Nieuws 06-01-2021

Eregalerij Dankraam Tilburg: twintig coronahelden uit 2020

Van verpleegkundige tot muzikant, van supermarktmedewerker tot uitvaartbegeleider. Ontmoet in de eregalerij van Dankraam Tilburg twintig mensen die tijdens de eerste coronagolf in 2020 bijzondere dingen deden! Op 27 februari geven we hen in het Paleis van Tilburg een speciaal ontworpen dankpaneeltje.

Natuurlijk, honderden stadgenoten deden hun best in deze lastige tijd. Duizenden Tilburgers keken extra om naar elkaar. Hoe zijn daaruit twintig mensen gekozen? De voordracht werd niet - zoals in de jaren ’50 - verzorgd door een speciale commissie van notabelen. We vroegen de stád om mensen voor te dragen. We zijn blij met de uiteindelijke diversiteit die deze bottom up aanpak heeft opgeleverd. Het betreft mensen van zowel de werkvloer als uit hogere echelons. Bij de acceptatie van hun nominatie benadrukten zij vaak dat ze het paneeltje graag willen aannemen als vertegenwoordiger van een grotere groep collega’s of vrijwilligers.

Oorspronkelijk was 12 december 2020 gepland voor een slotbijeenkomst in het Paleis van Tilburg. Een – vanwege corona - beknopt maar bijzonder programma voor onze coronahelden was klaar: met muziek, theater en uiteraard de officiële uitreiking in het bijzijn van een vertegenwoordiger van B&W. Helaas kon deze bijeenkomst vanwege aangescherpte coronamaatregelen niet doorgaan.

De organisatoren Berny van de Donk, EELT Theatercollectief, Edwin de Leeuw en Stadsmuseum Tilburg zijn in overleg met de gemeente over een nieuwe datum om de slotbijeenkomst alsnog feestelijk vorm te geven. Onze ogen zijn gericht op zaterdag 27 februari, één jaar na de persconferentie in het Paleis over de eerste coronapatiënt in Nederland.

Maar tot die tijd: maak kennis met de helden in de eregalerij en lees hoe zij zich hebben ingezet.