LR 20230705 Torens foto Jojanneke van Zandwijk
Workshop - lancering Tijd voor Torens - foto Joris Buijs
Nieuws 12-07-2023

Feestelijke lancering Tijd voor Torens

Op woensdag 5 juli 2023 gaven we een feestelijke start aan het educatieve programma Tijd voor Torens. Groep 3-4 van basisschool De Bloemaert uit de Reeshof kwam met een touringcar naar het Spoorpark, waar tussen de Kempentoren en Westpoint het boekje werd gepresenteerd. De schrijvers Erik van Os en Elle van Lieshout, illustrator Jeroen de Leyer, fotograaf Jan van Oevelen waren erbij aanwezig, net als Joyce Kuenen, leerkracht bij De Bloemaert, degene die vanuit het onderwijs meedacht bij de ontwikkeling van het boekje.

Dat je vanaf een toren veel wind vangt, was goed te merken. De groep beklom de Kempentoren, die door de wind af en toe een klein beetje schommelde. Maar zelfs een regenbui kon de pret niet drukken. Stoere kids van De Bloemaert! Binnen werd een workshop gevolgd van Vincents Tekenlokaal, waarbij met verf en sponsjes gebouwd werd aan hoge torens op papier, met getekende ramen waardoor je een inkijkje kreeg in de huizen. Het resultaat (twee papieren torens van elk ongeveer vier meter hoog) kreeg de klas mee om op te hangen in de klas. Deze workshop is een facultatief onderdeel van het schoolprogramma.

Van Anja Eijkemans van het Spoorpark kregen de kinderen uitleg over de geschiedenis van het park en hoe het is Spoorpark ontstaan. Het is een jong park, geopend in de zomer van 2019, opgebouwd uit een burgerinitiatief, vanuit de wensen van de inwoners van Tilburg. Speciaal voor het programma Tijd voor Torens is een lied geschreven door Frans van der Meer, Een torentje geboren. De leerlingen hadden op school flink geoefend op het lied, dat ze fanatiek met zijn allen meezongen. Daarna kreeg elke leerling het stickerboekje uitgereikt en gingen ze weer naar school, waar in de middag gewerkt werd aan het boekje.

Na de zomervakantie kunnen basisscholen in Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout en Biezenmortel dit programma starten in de groepen 3 en 4. De school krijgt de boekjes met stickervellen opgestuurd. Voor de leerkracht is een docentenhandleiding beschikbaar met het voorleesverhaal en illustraties voor het digibord. Het gehele programma kan in de klas worden gevolgd. Facultatief: een torenworkshop bij Vincents Tekenlokaal.

Interesse als school? Neem contact op met Sandra van Dam via sandra.van.dam@stadsmuseumtilburg.nl.

De teksten in het boekje zijn van Erik van Os en Elle van Lieshout. Het grafisch ontwerp is gedaan door Ontwerphaven (Suzanne Hertogs), de opmaak door Studio Zeedauw (Rozemarijn Oudejans). Illustraties zijn van Jeroen de Leijer. Het schoolprogramma Tijd voor Torens is een onderdeel van de doorlopende leerlijn erfgoededucatie naast Onze Vincent in de 19e eeuw (groep 5), Tilburgerschap (groep 6) en Wij Herdenken en Vieren (groep 7 en 8).