20200910 Overdracht tijdcapsule Cleijn Hasselt aan Stadsmuseum Tilburg 3 LR
Nieuws 11-06-2020

Leerlingen van basisschool Cleijn Hasselt vullen tijdcapsule met coronaverhalen

Ook op basisschool Cleijn Hasselt in Oud-Noord in Tilburg was het stil in coronatijd. De leerlingen zaten thuis, konden niet met elkaar spelen, niet naar de les komen. De lessen gingen online door, de levendige klassen waren veranderd in een schermpje met (soms krakerig) geluid. Was dat leuk? Nee, het was saai! Maar het was ook spannend, want hoe lang ging het nog duren? Wat komt er met corona allemaal op ons af?

Leraren van Cleijn Hasselt kwamen in contact met Erfgoed Brabant. Samen ontwikkelden ze een project over corona voor de leerlingen. Onderdeel daarvan was een podcast, waarin drie leerlingen vertellen hoe ze deze periode doorkomen. Hoe het thuis is, hoe ze huiswerk doen, of ze vrienden en vriendinnen nog zien, of ze nog muziekles krijgen, hoe ze nu nog sporten.

In elke klas van de basisschool werden tekeningen gemaakt, verhalen geschreven en dagboeken bijgehouden over de dagen in quarantaine. Iedere leerling mocht zijn of haar getekende of geschreven verslagen in een enorme rode kist stoppen. Ook sommige leerkrachten stopten er iets in. Zelfs de schoonmaakster deed mee, en wie weet ook de conciërge!

Begin juni ging de kist op slot en op 10 juni kwamen de leerlingen Femke, Sarah en Jayvin met leerkracht Annelies Loeff naar Stadsmuseum Tilburg. Daar was ook Floor Zwertbroek van Erfgoed Brabant. Samen praatten we over corona én over de opdrachten die ze gedaan hebben voor de kist. Petra Robben, stadsconservator van Stadsmuseum Tilburg, vertelde over het museum en het archief, we bezochten (met anderhalve meter afstand tussen de volwassenen) het depot van het museum en dat van het archief (zie video hieronder) en Jayvin, Femke en Sarah toonden hun spierballen door de grote kist naar het depot te dragen en daar tussen de andere museumobjecten te plaatsen.

En nu? Stadsmuseum Tilburg bewaart de rode kist 25 jaar. In 2045 komen we weer bijeen, hopelijk met álle leerlingen en medewerkers van nu van Cleijn Hasselt. De kist gaat dan weer open en de inhoud komt er voor het eerst in 25 jaar uit. De leerlingen van nu kunnen dan zien en lezen wat zij nu hebben doorgemaakt. Zij zijn dan zelf volwassenen, misschien hebben ze wel kinderen, een baan, een huis. Over 25 jaar herbeleven ze hoe hun leven nu in 2020 verandert en kunnen ze het doorvertellen aan hun gezinnen en nóg later misschien wel aan hun kleinkinderen.