Plaatjesboek TLB
Nieuws 29-05-2020

Het PLUS Plaatjesboek van Tilburg - wie helpt ons mee?

In het najaar van 2020 starten de PLUS-supermarkten van Tilburg met een gezamenlijke actie. Klanten kunnen plaatjes sparen met afbeeldingen over historisch Tilburg. Ook ontvangen ze gratis een boek waarin ze deze kunnen plakken. Als het plaatjesboek vol is, hebben ze een waardevol document over de geschiedenis van Tilburg. Op dit moment wordt door Heemkundekring Tilborch en Stadsmuseum Tilburg hard gewerkt aan dit plaatjesboek over Tilburg. Dit gebeurt in samenwerking met de PLUS en Regionaal Archief Tilburg, dat foto’s beschikbaar stelt.

Het boek vertelt over de geschiedenis van onze stad aan de hand van tekst en afbeeldingen. Eerder waren soortgelijke boeken in Oisterwijk en Udenhout een daverend succes. Het is een mooie samenwerking van culturele partijen, ondernemers en inwoners.

Schôon òf lillek?
Het plaatjesboek gaat helemaal over Tilburg. Zo komen thema’s als het industriële verleden en het spoor aan bod. Ook is er aandacht voor muziek en podia, groen en Willem II. Voor enkele thema’s vragen we hulp aan de inwoners van Tilburg. We zijn op zoek naar onderwerpen waar de Tilburgers massaal over kunnen maawe. Waarover maawe we nou eigenlijk met zijn allen? We hebben er zelfs een speciale Maauwmuur voor opgetrokken. Noem een onderwerp van een maawdiscussie, en we zorgen dat daar een plaatje van komt in het plaatjesboek.
Dat geldt ook voor de rubriek Schôon òf lillek. Waarvan zeggen we: ‘Dès schôon,’ of ‘Jeetje, wa is da lillek.’ Roept u maar. Hoe schôoner of lilleker hoe beter!

Tilburgse trots
Als derde vragen we het publiek ideeën aan te dragen voor het hoofdstuk ‘Trots en identiteit’. Tilburg wordt steeds meer gehoord buiten de stad, ons beeld naar buiten toe wordt steeds positiever. Wat is eigen aan Tilburg, wat past bij onze identiteit? Waar gaan we voor? Wat is onze stedelijke trots?
Als laatste zoeken we tien a twaalf afbeeldingen van het getal ‘013’. Huisnummers, logo’s, toevallige cijfercombinaties. Het mag allemaal.

Heb jij een foto (of een idee voor een foto) met 013, een onderwerp om over te maawen, iets schôns of lilleks of iets voor Tilburgs trots? Mail het naar naar info@stadsmuseumtilburg.nl, of reageer via Facebookaccounts van Stadsmuseum Tilburg of Heemkundekring Tilburg. Je kunt reageren tot eind juni en wie weet komt jouw idee wel in het plaatjesboek!