Still uit filmpje Ik zit hier alleen in een te stille klas Kindcentrum Christoffel
Still uit filmpje Ik zit hier alleen in een te stille klas - Kindcentrum Christoffel
Kaarsen in Hasseltse Kapel
Kaarsen in de Hasseltse Kapel
Tekening Hart onder de riem Door Flow de Leeuw
Nieuws 20-05-2020

Wie verdient een schildje voor zijn inzet in coronatijd?

Een vakkenvuller, uitvaartverzorger, verpleegkundige of misschien wel de buurvrouw? Kent u iemand die zich in coronatijd op bijzondere wijze inzet, nomineer hem of haar dan uiterlijk 31 mei voor een bijzonder dankpaneeltje. Die oproep doen de bedenkers van het Tilburgse ‘dankraam’.

Medio april lanceerden vier Tilburgers het idee om voor de stad een gezamenlijk ‘dankraam’ te maken. Het moet een herinnering worden door en voor Tilburgers bestaande uit foto’s, filmpjes, gedichten en tekeningen uit deze lastige coronatijd.

Meer dan 120 inzendingen zijn al binnen. ‘Het is een indrukwekkende collage,’ vertelt Van de Donk. Hij bedacht het project samen met Stadsmuseum Tilburg, Studio Web Presence en EELT Theatercollectief. ‘Er staan prachtige dingen op, zoals kindertekeningen, een zelfgemaakt lied en een heus dakconcert. Ook zijn veel bekende initiatieven zoals ONS Soepje en de Berenjacht terug te vinden. Da’s mooi, want zo is er straks één plek waarop alle hartverwarmende acties zijn terug te vinden. Overigens kan iedereen tot en met 31 mei nog iets inzenden via de website www.dankraamtilburg.nl.’

Alle inzendingen worden verwerkt tot een virtueel glas-in-loodraam en een groot doek. Dat doek wordt bij het Paleis, middenin de stad, opgehangen. Dat is althans het plan van de vier trekkers. Zij onderzoeken ook of het materiaal zich leent voor een lichtspel op het monumentale gebouw.

Het ‘dankraam’ is geïnspireerd op het glas-in-lood-raam dat in het Paleis hangt. Tilburgers schonken dat destijds aan de stad om te herdenken dat de pokkenepidemie van 1951 was bezworen. Naast het grote raam werden er 38 schildjes gemaakt, die werden geschonken aan mensen die zich speciaal hadden ingezet tijdens de epidemie.

Dit gaan we ook nu weer zo doen, vertelt Van de Donk. ‘Alle inzendingen, al die energie, dankbaarheid en hoop stoppen we in een aantal unieke paneeltjes. Het worden collectors items, bedoeld voor mensen die uitzonderlijke prestaties hebben verricht in deze zware tijden. We vragen het de Tilburgers zelf: wie verdient het volgens jullie?”

Het staat nog niet vast hoe de schildjes eruit zien, hoeveel het er worden en wanneer de uitreiking is. Wel is zeker dat een lokale kunstenaar de schildjes gaat maken.

Zo nomineer je iemand:

Stuur een mailtje naar info@dankraamtilburg.nl. Zet in je bericht de naam en de reden waarom juist deze persoon een paneeltje verdient. Nomineren kan tot en met 31 mei.

We vragen het de Tilburgers zelf: wie verdient volgens jullie een speciaal paneeltje?

- Berny van de Donk, mede-initiatiefnemer van het Dankraam van Tilburg