Een lege kerk tijdens de online Paasmis
Foto: Maria van der Heyden
Nieuws 24-04-2020

Wat is jouw verhaal van Tilburg in tijden van corona?

Schrijf geschiedenis mee op het Geheugen van Tilburg

Stadsmuseum Tilburg gaat ‘verhalen vangen’ van inwoners van de gemeente in coronatijd. De media lopen deze dagen over van verhalen over IC’s, patiënten en maatregelen van de overheid. Televisieprogramma's en kranten berichten over lief en leed in huiselijke kring en komen met verhalen van verzorgingshuizen en gedupeerde ondernemers. Al deze verhalen zijn opgesteld door professionals, zoals journalisten en redacteuren. Stadsmuseum Tilburg zet het online Geheugen van Tilburg open voor verhalen van inwoners van Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout.

Foto's bij dit artikel: Maria van der Heyden

‘We schrijven geschiedenis. Zo’n crisis als deze hebben we nog niet eerder meegemaakt.’

- verschillende media

Al meerdere keren werden samenlevingen getroffen door epidemieën. De pest in de Middeleeuwen, de Spaanse griep in 1918, de pokkenepidemie in 1951, de Q-koorts, het SARS-virus, al die ziekten zijn beschreven in de geschiedenisboeken, waardoor we later weten wat de gevolgen ervan waren. Het jaar 2020 gaat de geschiedenis in als een kentering, vanwege de teistering door het coronavirus. Een uitbraak die de hele wereld letterlijk stil legde. Maar wat betekent dat voor jou als inwoner van Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout?

Schrijf in een verhaal over jouw ervaring in coronatijd. Wat doet de quarantaine met je en hoe zien je dagen eruit? Zit je binnen en kijk je de hele dag TV? Of ga je eropuit, iedere dag een frisse neus halen? Werk je nog, binnenshuis of erbuiten? Zit je in een lege bus naar je werk? Ben je door het coronavirus wellicht begonnen aan een nieuwe bezigheid, of heb je meer dan ooit alle boeken uit je boekenkast gelezen? Ben je zelf geveld geweest of ben je de dans ontsprongen? Beschrijf welke maatregelen of initiatieven er in jouw buurt zijn. Kwamen er muzikanten voor je raam staan spelen? Is er massaal gezongen, geapplaudisseerd en voel je dat de band met je buren is verstevigd? Staat de straat vol met beren voor het raam en komen kinderen met hun ouders langs op berenjacht? Schrijf mee aan de geschiedenis van Tilburg!

De website Geheugen van Tilburg (geheugenvantilburg.nl) bevat al duizenden verhalen over het leven in Tilburg. Het zijn oude en nieuwere verhalen, over beroemde mensen en over het dagelijks leven. Verhalen over winkeliers en fabrieken, verhalen over de pokken en de Spaanse griep. Maar er zijn nog geen verhalen over het coronavirus. Hoe meer we vastleggen in het Geheugen van Tilburg, des te beter is later de geschiedenis van onze gemeente te raadplegen. Verhalen van de inwoners zelf, van Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout. Voeg jouw verhaal toe over Tilburg ten tijde van corona.

Zo doe je mee: schrijf een verhaal van minimaal 300, maximaal 800 woorden. Een half tot een heel A4-tje is voldoende. Voor het Geheugen van Tilburg is het mooi als een verhaal geïllustreerd wordt met een of meerdere foto’s van jezelf, de straat, je huis of de beer voor je raam. Staat dit alles klaar in je computer, dan ga je naar de website www.geheugenvantilburg.nl. Maak een account aan en zet het verhaal online. Stadsmuseum Tilburg zal iedere dag via sociale media de verhalen onder de aandacht brengen. Degenen die wel een verhaal willen schrijven, maar het niet kunnen uploaden, sturen de tekst en foto’s via email naar info@stadsmuseumtilburg.nl.

Schrijf mee aan de geschiedenis van Tilburg. Leg je verhaal vast in het Geheugen van Tilburg. Zodat volgende generaties kunnen lezen over het jaar 2020 en zeggen: “Ach ja, dat was toen. Tilburg in tijden van corona!”