WHV educatie liggend 2
Nieuws 17-06-2020

Lessen Wij Herdenken en Vieren zijn weer van start gegaan

Na een onderbreking van drie maanden werden dinsdag 16 juni de eerste inhaallessen van het educatieve schoolprogramma Wij Herdenken en Vieren weer opgepakt. Door corona waren vanaf maart alle lessen op basisscholen afgezegd. Logisch, maar wel jammer, want in 2020 is het 75 jaar dat Nederland bevrijd is na de oorlog. Een mooi moment om in de klas stil te staan bij de oorlog en de bevrijding. Wij Herdenken en Vieren behandelt deze thema's in een speciaal educatief programma voor leerlingen van groep 7 en 8 van basisscholen uit de gemeente Tilburg.

Leerlingen van groep 8 van openbare basisschool Koolhoven zaten die dinsdag helemaal klaar voor de introductieles die gegeven werd door Sandra van Dam van Stadsmuseum Tilburg. Met volle aandacht en interesse luisterden de leerlingen naar de regionale verhalen en gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. De kinderen vonden het erg boeiend en gingen na afloop van de introductielessen meteen aan de slag met de uitgedeelde verwerkingsboekjes met stickervellen.

“De kracht van het programma is dat Stadsmuseum Tilburg zich richt op lokale geschiedenis”, aldus meneer Tim. Hij bedankte het stadsmuseum voor de fijne samenwerking en flexibele houding.

Na openbare basisschool Koolhoven reisde Sandra van Dam door naar basisschool Jeanne d’Arc. Ook hier waren de jongens en meisjes uit groep 7 en 8 een en al oor voor de introductieles.

Scholen die vanwege corona niet hebben kunnen deelnemen aan Wij Herdenken en Vieren en dit schoolseizoen alsnog de lessen willen inhalen, kunnen contact opnemen met Sandra van Dam, sandra.van.dam@stadsmuseumtilburg.nl. Scholen kunnen kosteloos deelnemen en krijgen een introductieles in de klas, een boekje met stickervel voor elke leerlingen en een keuzeprogramma voor aanvullende activiteiten.

De kracht van het programma is dat het Stadsmuseum zich richt op lokale geschiedenis

- Leerkracht Tim van basisschool Koolhoven