Hasseltse Kapel quarantaine
Foto: Matt Luysterburg
Nieuws 19-06-2020

Verhalen uit de gemeente Tilburg in quarantainetijd

Stadsmuseum Tilburg heeft de afgelopen periode ‘verhalen gevangen’ van inwoners van Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout in coronatijd. De serie telt ruim 25 verhalen. Aan het woord komen mensen die vanwege hun werk een bijzonder verhaal te vertellen hebben, die hun dagelijkse leven ineens flink moeten aanpassen, of die andere opmerkelijke ontwikkelingen doormaken in deze tijd. De verhalen zijn online terug te lezen op het Geheugen van Tilburg.

Stadsmuseum Tilburg heeft een aantal interviewers op pad gestuurd (via videobellen) om mensen te vragen naar de gevolgen van corona in hun werk en leven. Matt Luysterburg, beheerder van de Hasseltse Kapel, zag de anders zo drukke Meimaand veranderen in een zeer ingetogen, rustige maand. Geen snoepkramen, geen Moederdagmis, maar kaarsjes die op verzoek aangestoken konden worden. Snoep ging op bestelling via internet waarna het aan huis werd gebracht. Een gezin met jonge kinderen uit Udenhout zat ineens grotendeels thuis. “Nu ben ik onder schooltijd de juf, waardoor mijn eigen werk stil komt te liggen. Dit haal ik ’s avonds weer in wanneer de kinderen op bed liggen. Dus kost het me ook veel vrije tijd”, vertelt moeder Daniëlle.

Aan het woord komen onder andere ook een mentor van De Nieuwste School, een medewerkster van De Wever Tilburg, een diëtiste, een yogalerares, een familie die ramadan viert, een journaliste, een jonge afstudeerder die helaas corona opliep en een acteur die in een theaterstuk over Helga Deen zou spelen (het stuk is uitgesteld).
Naast de interviews konden inwoners uit de gemeente Tilburg ook zelf een verhaal schrijven en indienen. Dat leverde mooie teksten op, zoals die van twee mensen die aan het begin van de coronatijd een vakantie in Duitsland moest afbreken. Sommigen plaatsten prachtige beeldverslagen van Tilburg tijdens quarantaine. Anderen laten weten de sport zo te missen, de natuur te herontdekken en te genieten van een wandeling ondanks de anderhalve meter afstand. Het zijn ontwikkelingen waar veel mensen zich nu in herkennen.

Door de verhalen op te tekenen en te bewaren voor de toekomst, behouden we een beeld van het leven tijdens de quarantaine. De serie verhalen is terug te lezen op www.geheugenvantilburg.nl

Als je in beschermende kleding aan het werk bent dan voel je een grotere afstand tot degene die je zorg geeft

- Anita, werkzaam in de thuiszorg in de wijk Korvel