Presentatiekasten
Coll Stadsmuseum Tilburg 01
Nieuws 01-10-2021

Objecten op locatie

Stadsmuseum Tilburg beheert de collectie van de gemeente Tilburg. De vele objecten liggen opgeslagen in het depot. Wanneer het mogelijk is, worden ze vaak tijdelijk tentoongesteld tijdens projecten in de gemeente.

Op een paar locaties zijn objecten uit de stadscollectie op een meer permanente basis te bekijken.

Willem II objecten in het Stadhuis
De Willem II-collectie in het nieuwe stadhuis, een mooiere plek kan Stadsmuseum Tilburg zich niet wensen. In vier presentatiekasten, met in het midden een prachtig glas-in-loodraam, zijn objecten geplaatst om de historische band met koning Willem II te duiden. In het nieuwe stadhuis staan verleden, heden en toekomst centraal.
Ook in de burgemeesterskamer en op diverse andere plekken in het stadhuis zijn objecten uit de stadscollectie geplaatst.

Klokkenwand in het TijdLab
Op de eerste verdieping van de LocHal vind je het TijdLab. Het is de plek waar Bibliotheek Midden-Brabant en Stadsmuseum Tilburg samenwerken aan activiteiten en exposities over de geschiedenis en indentiteit van de stad. Een echte blikvanger aldaar is de ‘klokkenwand’. “Tijd is een ding van het spoor,” zo wordt gesteld door Henk Meijers, die voor Stadsmuseum Tilburg een aantal indrukwekkende klokken verzamelde. De grote ronde en kleinere vierkante klokken hingen vroeger in diverse werkplaatsen van de NS. Het TijdLab en de klokkenwand zijn te bekijken tijdens de openingstijden van de Bibliotheek LocHal.

Het Kasteel van Tilburg in De Poorten
In 2013 opende Stadsmuseum Tilburg een semipermanente tentoonstelling over het kasteel en zijn bewoners in MFA De Poorten in de Hasseltstraat. Deze tentoonstelling is juist in De Poorten ingericht omdat in de directe nabijheid van dit gebouw vele herinneringen aan het kasteel zijn terug te vinden.
In de tentoonstelling zijn behalve een selectie van die vondsten uit het kasteel ook reproducties van schilderijen van de heren van Tilburg te zien. Ook vind je er een doorsnede van een plaggenput uit de vijftiende eeuw en een grote reproductie van de Kaart van Zijnen uit 1760. De tentoonstelling is te bekijken op de tweede verdieping van MFA De Poorten, Hasseltstraat 194 in Tilburg, gedurende de reguliere openingstijden.