Klooster Tilburg Congregatiemueum
IMG 0470 Uitsnede
Nieuws 04-10-2021

Tilburgs Kloosterleven

2021 is uitgeroepen tot Brabants Kloosterjaar, een jaar waarin we verhalen vertellen over het religieuze leven in Noord-Brabant. Het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) ondersteunt het kloosterjaar en staat dit najaar in het teken van het ‘Tilburgse Kloosterleven’.

Expo Zusters van Liefde

Via een kleine expositie kun je kennismaken met het leven en werk van de congregatie van de Zusters van Liefde, een internationale organisatie met de oorsprong in onze stad. Er wonen nu nog ruim 100 Zusters van Liefde in Nederland, de meesten in Tilburg aan de Oude Dijk, met een gemiddelde leeftijd van 88,7 jaar.

Je leest in het TijdLab over het ontstaan en de ontwikkeling van deze congregatie, je ontdekt hoe hun dagelijks leven eruit ziet via filmpjes en je ziet een collectie objecten, die door de Zusters van Liefde is samengesteld en symbool staat voor hun leven en werk.

Expo kloostermeubels Fontys Hogeschool voor de Kunsten

Kerken en kloosters spelen met hun omringende pleinen en tuinen al vele jaren een rol in het dagelijkse leven in Tilburg. Soms opvallend, vaak ongemerkt. Deze zomer waren drie van deze plekken tijdelijk verbijzonderd: bij Ons Koningsoord, de Zusters van Liefde en Landpark Assisië stonden buitenmeubels met bijbehorende podcast die bezoekers lieten ervaren hoe kloosterwaarden van weleer, zoals naastenliefde, saamhorigheid en gemeenschapszin, betekenis kunnen krijgen voor de toekomst.

Van elk van deze drie plekken is in het TijdLab een buitenmeubel te zien, gemaakt door studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Zittend in een van deze meubels kan de podcast worden beluisterd.

Tilburgers vertellen

In het voorjaar organiseerde het TijdLab de workshop storytelling kloosters en kloosterlingen. In het TijdLab lees je de verhalen die daar zijn geschreven. Zoals bijvoorbeeld het verhaal van Hetty.

Praktische info

Alle verhalen worden gedeeld via een QR-code (te scannen via je telefoon) dus we raden je aan een koptelefoon mee te nemen zodat je er in alle rust naar kun luisteren.

En wil je meer weten over kloosters en het kloosterleven? Doe dan inspiratie op bij de speciale boekencollectie bij de vitrines in het TijdLab.

Het TijdLab werkt bij het programma ‘Tilburgs Kloosterleven’ samen met de Zusters van Liefde, Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Verhalis, gemeente Tilburg, KunstLoc Brabant, Brabants Kloosterleven en kunstenaar Judith Kuijpers.