SMT 2022 25 Annie van Dieren
Nieuws 26-01-2023

Vacature STAGIAIR Inclusie en diversiteit

Vacature STAGIAIR Inclusie en diversiteit bij de gemeente Tilburg en Stadsmuseum Tilburg/ Straatnamen en het verhaal bij (bestaande) straatnaamborden

In Tilburg willen we het verhaal en de geschiedenis van Tilburg kunnen vertellen. We kijken hierbij niet alleen naar ons materiële erfgoed, maar veel breder zoals bijvoorbeeld naar bestaande straatnaamborden. Dat lijkt misschien vreemd, maar dat is het niet. De naamkeuze van een straat vertelt iets over de context in een bepaalde tijd zoals straatnaamboden die verwijzen naar de koloniale overheersing. Daarbij missen we in het straatbeeld de namen van personen die in positieve zin bijdragen aan wat we tegenwoordig rekenen tot diversiteit en inclusie. Met inwoners en medewerkers van Stadsmuseum Tilburg werk je samen aan dit onderzoek vanuit het TijdLab in de Bibliotheek LocHal in Tilburg.

Wat ga je doen?

In samenwerking met Stadsmuseum Tilburg ga je aan de slag om op een levendige, interactieve manier met inwoners onderzoek te doen naar de betekenis van straatnamen die een gevoelige snaar raken. Het gaat dan om straatnamen die in het huidige tijdsbeeld vragen oproepen. Dit kan zijn omdat het namen betreffen van personen die in verband kunnen worden gebracht met o.a. de slavernij of straatnaamborden die verwijzen naar de koloniale overheersing in voormalig Nederlands-Indië. Daarnaast onderzoek je welke namen in aanmerking kunnen komen als het gaat om personen die in positieve zin bijdroegen aan wat de diverse en inclusieve samenleving.

Als stagiair doe je onderzoek in de archieven om de toelichtingen van straatnaambordjes te kunnen schrijven. Maar ook neem je contact op met inwoners om hen te ondersteunen hier zélf actief mee aan de slag te gaan en de namen te beschouwen in het huidig tijdsgewricht. Je gaat met een medewerker van Stadsmuseum Tilburg op zoek naar Tilburgers die hun verhalen komen vertellen. Je organiseert ook activiteiten zoals lezingen.

Als eindresultaat van de stage moet er een mogelijkheid ontwikkeld zijn waarin inwoners en bezoekers de verhalen kunnen lezen bij Tilburgse straatnaambordjes. Dit kan ‘ter plekke’ zijn, maar ook via bijvoorbeeld een QR-code.

Hoe ziet je dag eruit?

’s Ochtends stap je op de fiets naar de LocHal, waar in de ochtend een bijeenkomst is met Tilburgers en collega’s van Stadsmuseum Tilburg over het verhaal van Tilburg. Aan het eind van de ochtend lunch je met een collega in de LocHal. In de middag rijd je naar Regionaal Archief Tilburg om onderzoek te doen naar een specifieke straatnaam. Hier schrijf je een notitie over die als input dient voor het overleg dat morgen gepland staat met de projectgroep.

Wat breng je mee?

• Bezig met een opleiding aan het HBO/ WO
  • Bv. Bestuurskunde, Sociologie, Geschiedenis, Historie en Cultureel Erfgoed
  • Meewerkstage
  • 8/16/24 uur: in overleg
  • Een organisatietalent die graag onderzoek doet en communicatief sterk is

Wat krijg je ervoor terug?

• Een stage plek met veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid binnen één van de beste overheidsorganisaties van Nederland
  • Een stagevergoeding van € 421,13 bruto per maand o.b.v. een 36-urige werkweek
  • Keuze uit verschillende trainingen uit ons eigen Tilburgs Leerhuis waarmee je elke dag beter kan worden
  • Heb je geen recht op studenten OV? Jouw reiskosten worden dan volledig vergoed (2e klas)
  • Eén vaste begeleider die jouw buddy zal zijn gedurende je hele stage periode.

Vragen?

Wil je solliciteren of heb je een vraag, neem dan contact op met Remy Kalalo, op 06-15 47 95 13 of mail naar remy.kalalo@tilburg.nl.