Nieuws 20-04-2020

Wat doe je met 12.000 foto’s van fraters in de Cariben?

Als je een publiek wil trekken is alleen het online zetten van collecties vaak niet genoeg, want waar moet je beginnen? Grote getallen zijn dan intimiderend. Neem bijvoorbeeld de fotocollectie van de Fraters van Tilburg. In het verleden zijn die foto’s gedigitaliseerd en dankzij Stadsmuseum Tilburg nu ook online te zien. Het gaat om iets meer dan 12.000 foto’s gemaakt in de negentiende en twintigste eeuw in het Caribisch gebied.

12.000! Als je één minuut aan iedere foto zou besteden, ben je iets meer dan acht dagen non-stop foto’s aan het bekijken. Best lang. Aan de ene kant maakt de omvang van de collectie deze juist zo waardevol. Het geeft een uitgebreid tijdsbeeld. Aan de andere kant is het moeilijk om de individuele foto’s te waarderen. Omdat we de verhalen achter de foto’s niet kennen is het ingewikkeld om iets met de foto’s te doen. Welke foto’s kies je uit voor bijvoorbeeld een tentoonstelling? Of hoe probeer je de digitale bezoeker te verleiden om in de collectie te duiken?

Door verhalen krijgt erfgoed betekenis. In het geval van de Fraters van Tilburg hebben we wel objecten, maar nog geen verhalen.

- Dr. J. Gijsenbergh, Radboud Universiteit Nijmegen

Wanneer we bijvoorbeeld weten wie er op de foto staat en zijn of haar achtergrond kennen, is het makkelijker om die persoon op andere foto’s te herkennen. De foto’s komen dan door het bijbehorende verhaal tot leven. Misschien reconstrueren we zo een reis.

Samen met Stadsmuseum Tilburg, de Fraters van Tilburg, en studenten van de Radboud Universiteit Nijmegen is Erfgoed Brabant begonnen met een project om de verhalen achter de foto’s te vinden. Studenten verdiepen zich de komende maanden in de collectie en gaan de foto’s onderzoeken. Op basis van dit onderzoek schrijven ze publieksartikelen die online zullen verschijnen. Zo vergroten zij de kennis over de collectie én trekken ze meer publiek.

Deze tekst is geschreven door Wouter Loeff die werkzaam is bij Erfgoed Brabant als historicus en hoofdredacteur Brabantserfgoed.nl.