1843 1845 Begrafenis Janssen Rijksmuseum
Activiteit Dinsdag 9 maart 19.30- 20.45 uur

Brabanders in 19e-eeuws Suriname - Gerard Snikkenburg

Afbeelding 1843-1845 Begrafenis van priester Janssen in Paramaribo / Collectie RijksMuseum

Meerstemmigheid rondom het standbeeld van Peerke Donders, dat is het onderwerp voor vijf online bijeenkomsten, georganiseerd door het TijdLab (Bibliotheek Lochal en Stadsmuseum Tilburg). Sinds 2018 is het standbeeld in opspraak en bereiken vooral tegengeluiden de pers en sociale media. Met het programma meerstemmigheid wil het TijdLab meerdere mensen aan het woord laten, waardoor het niet zozeer een kwestie wordt van goed of fout of zwart en wit, maar een genuanceerd geluid. Daarvoor zijn vele stemmen nodig: jong en oud, zwart en wit, gelovig of ongelovig, liefst een zo divers mogelijk publiek.

De vijf bijeenkomsten zijn vanwege de coronamaatregelen alle digitaal. Hoewel het aantal deelnemers dan in principe eindeloos is, wil het TijdLab de groep niet te groot maken om een goed gesprek te kunnen voeren. Belangstellenden schrijven zich in voor de gewenste bijeenkomsten en geven een voorkeur van 1 tot en met 5. Medewerkers van het TijdLab maken een indeling op basis van genoemde voorkeur. Afhankelijk van de belangstelling maakt het TijdLab een indeling.

Gerard Snikkenburg - Brabanders in 19e-eeuws Suriname

In de derde bijeenkomst vertelt onderzoeker Gerard Snikkenburg over zijn betrokkenheid bij het project ‘Mapping Slavery NL’, een project dat het bewustzijn ten aanzien van het slavernijverleden wil vergroten door ontsluiting van de sporen van de Nederlandse slavernijgeschiedenis. Snikkenburg participeert in een landelijk netwerk, maar onderzoekt het slavernijverleden in Noord-Brabant. ‘De sporen van slavernij moeten ruim opgevat worden,’ zo stelt de onderzoeker. ‘Denk aan gevelstenen, schilderijen, gebouwen of huizen van mensen die eigenaar waren van plantages of handel dreven met de kolonies. Ook geestelijken die betrokken waren bij het leven in Suriname in de negentiende eeuw, horen bij het onderzoek. Zo valt ook de priester en verzorger Peerke Donders daar onder,’ aldus Snikkenburg.

Tijdens de online bijeenkomst zet Gerard Snikkenburg uiteen welke personen uit Brabant betrokken waren bij het negentiende-eeuwse Suriname. De deelnemers gaan met elkaar in gesprek over hun eigen associaties, herinneringen en de eigen interpretatie van het standbeeld.

Bijeenkomst III. Dinsdag 9 maart 19.30- 20.45 uur. Inloggen vanaf 19.15 uur.
Meld je aan voor deze bijeenkomst